fi.wikipedia
Afrikan talous kattaa Afrikan teollisuuden, kaupan ja resurssit. Vuonna 2017 Afrikassa oli 55 valtiota, joissa asui yhteensä arviolta 1,3 miljardia ihmistä.[1]
Afrikka on kokonaisuutena tarkastellen maailman asutetuista mantereista selvästi köyhin. Saharan eteläpuolisen Afrikan bruttokansantuote asukasta kohti oli vuonna 1990 1,694$ ja vuonna 2019 3,919$.[2]
Afrikan nykyisen köyhyyden juuret ovat paikoin historiassa.[3] Afrikan heikon taloudellisen tilanteen merkittävimpiä syitä ovat olleet epävakaa siirtyminen pois kolonialismista, kylmä sota, poliittisen korruption kasvu ja despotismi ja protektionismi. Afrikan talouskehitys on polkenut paikallaan.
Alueelliset erot
Afrikan valtiot listattuna BKT:n mukaan vuonna 2008. Luvut ovat Yhdysvaltain dollareina Maailmanpankin mukaan. yli 200
100–200
50–100
20–50
10–20
5–10
1–5
alle 1
Afrikan valtioista ainoastaan Etelä-Afrikka on tarpeeksi varakas, jotta se voitaisiin lukea teollisuusmaaksi OECD:n listalla.[4]
Maanosan maiden välillä on kuitenkin huomattavia varallisuuseroja.
Afrikan vauraimmat alueet sijaitsevat pohjoisessa sekä etelässä. Pohjois-Afrikka on jo pitkään ollut läheisesti yhteydessä Euroopan ja Lähi-idän talousalueisiin. Etelä-Afrikka on mantereen selvästi rikkain valtio sekä kokonais- että väkilukuun suhteutetulla bruttokansantuotteella mitattuna.[5] Myös Etelä-Afrikan naapurivaltiot ovat hyötyneet sen rikkaudesta.[5] Verrattain pienet öljyllä rikastuneet valtiot kuten Gabon ja Päiväntasaajan Guinea eivät mahdu kymmenen rikkaimman Afrikan maan joukkoon. Vuonna 2018 Inhimillisen kehitteneisyyden indeksillä
mitattuna maailman kymmenen vähiten kehittynyttä valtiota olivat kaikki
Afrikassa. Myös inhimillisessä kehitynneisyydessä erot Afrikan maiden
välillä ovat kuitenkin suuria. Afrikan kehittyneimpiä valtioita
indeksillä mitaten olivat Seychellit, Algeria, Tunisia, Botswana, Libya ja Gabon, jotka sijoittuivat korkean inhimillisen kehittyneisyyden luokkaan ja kaikki esimerkiksi eurooppalaisen Moldovan edelle.[6]
Länsi-Afrikka, jolla on pitkä kaupankäynnin historia ja joka oli
korkeasti kehittynyt ennen siirtomaa-aikaa, on keskimäärin muuta
maanosaa varakkaampaa ja vakaampaa. Saarivaltiot, kuten Seychellit, Kap Verde ja Mauritius ovat hiukan manner-Afrikan valtioita rikkaampia, mutta epävakaa Komorit on pysynyt köyhänä.
Köyhimpiä ovat valtiot, jotka ovat sisällissodassa tai vasta toipumassa sellaisesta, esimerkiksi Kongon demokraattinen tasavalta, Sierra Leone, Burundi ja Somalia. Aikaisemmin köyhin alue on ollut Afrikan sarvi, joka on kuitenkin historiallisesti ollut yksi Saharan eteläpuolisen Afrikan rikkaimmista alueista. Myös nykyään erittäin köyhällä Etiopialla
on pitkä ja menestyksekäs historia. Aluetta ovat rasittaneet useita
vuosikymmeniä köyhyys sekä siihen liittyvät nälänhädät ja sodat.
Afrikassa on valtioiden sisällä huomattavia eroja
varallisuudessa. Taloudellinen epätasa-arvo on useissa Afrikan maissa
hyvin suuri, ja yläluokalla on huomattavasti suuremmat tulot kuin
suurimmalla osalla väestöstä.
Historia
Ennen Rooman valtakuntaa muinainen Egypti oli yksi maapallon menestyksekkäimmistä ja edistyneimmistä sivilisaatioista. Aleksanteri Suuren vuonna 334 eaa. perustama Aleksandria oli vuosisatojen ajan eräs tärkeimmistä Välimeren kaupan keskuksista. Egypti säilyi yhtenä edistyneimmistä Euroopan ulkopuolisista maista aina 1800-luvulle asti.
Saharan eteläpuolisen Afrikan olot olivat hyvin erilaiset. Tiheän
metsän ja valtavien aavikoiden vuoksi mantereen sisäinen kaupankäynti
oli vaikeaa. Vauraus ulottui ainoastaan Nubiaan, Etiopiaan, Maliin ja Ghanaan, joista kulki kauppareittejä Välimeren maihin sekä Lähi-itään.
Tori Douzissa, Tunisiassa. Ennen karavaanien kohtauspaikkana toiminut tori on nykyään suosittu kohde länsimaisten turistien keskuudessa
Uusi teknologia ja sivilisaatioiden kehitys tekivät kaupankäynnistä
helpompaa ympäri maailmaa. Ensimmäisellä vuosituhannella ajanlaskun alun
jälkeen Aksumin kuningaskunnalla oli tuottoisa kauppavaltakunta Afrikan itärannikolla (nykyisten Etiopian ja Eritrean alueella). Aksumilla oli suuri laivasto, ja se kävi kauppaa kaukaisten maiden, jopa Bysantin valtakunnan ja Intian kanssa. Pohjois-Afrikan arabivalloittajien opetettua kamelien käytön 900-luvulla kaupankäynti Saharan ylitse käynnistyi ensimmäistä kertaa. Kullan ja suolan myynnistä saadut voitot johtivat useiden mahtavien ja rikkaiden valtakuntien syntyyn Sahelin länsiosissa; näitä olivat mm. Ghanan, Kanem-Bornun ja Malin kuningaskunnat.
Arabien myötävaikutuksella myös perustettiin merellinen kauppareitti
Afrikan itärannikolle, ja alue vaurastui, kun itärannikolta vietiin norsunluuta sekä orjia Intian valtameren yli.
Etelämpänä suuret valtakunnat olivat harvinaisia, poikkeuksena Zimbabwen valtakunta. Afrikan suurten järvien alueen valtioissa kuten Ruandassa, Burundissa ja Bugandassa hallinto keskittyi voimakkaasti korkean väkiluvun ja maatalouden ylenmääräisen tuoton seurauksena.
1400-luvulla portugalilaiset
kauppiaat alkoivat käydä kauppaa suoraan Guinean alueen kanssa sen
sijaan, että olisivat käyttäneet Saharan kauppareittiä. Portugalilaisia
seurasi vuosikymmenien aikana muitakin eurooppalaisia kauppiaita, mikä
johti alueen vaurauden räjähdysmäiseen kasvuun ja menestyvien valtioiden
kuten Beninin kuningaskunnan, Dahomeyn ja Ašantin syntyyn. Alueelle olivat tyypillisiä löyhät liitto- ja kaupunkivaltiot kuten jorubojen ja hausojen valtiot. Vauraus perustui orjakauppaan, mutta siitä saadut tulot ehtyivät, kun orjakauppa kiellettiin ja eurooppalaiset perustivat mantereelle siirtokuntiaan.
Ensimmäisten vuosikymmenten ajan eurooppalaisten tulon jälkeen alueella vallitsi laissez-faire
-periaate. Eurooppalaisten yritysten toivottiin menestyvän, kun niille
taattaisiin turvattu toimintaympäristö. Näin tapahtui kuitenkin vain
muutamilla alueilla, joilla oli huomattavan rikkaat luonnonvarat.
Siirtokuntien talous kasvoi tuskin lainkaan 1890-luvulta 1920-luvulle.
Siirtokunnat joutuivat hankkimaan rahansa itse, koska ne saivat
Euroopasta vain vähän, jos lainkaan, rahallista tukea. 1930-luvulla
syntyneen keynesiläisen taloustieteen myötä siirtokuntien hallinto alkoi merkittävästi tukea siirtokuntien kehitystä. Suuri lama ja toinen maailmansota hillitsivät kuitenkin uusia projekteja, ja siirtokuntien kehitys pääsi kunnolla vauhtiin vasta sodanjälkeisinä vuosina.
1950-luvulla talouskasvu ja kansainvälinen kauppa kasvoivat
suuressa osassa Afrikkaa moninkertaisiksi sotaa edeltäneeseen aikaan
verrattuna. Raaka-aineiden valtava kysyntä, Aasian ja Euroopan jälleenrakennus sekä Pohjois-Amerikan vahva talouskasvu nostivat raaka-aineiden hinnat korkealle. Kolonialismin
ajan loppuessa 1960-luvulla odotettiin, että Afrikka pystyisi
menestymään omavaraisesti. Kasvu pysyi kuitenkin vain hetkittäisenä, kun
juuri itsenäistyneiden valtioiden täytyi lainata suuria rahamääriä
ulkomailta.
1970-luvulla Afrikan taloutta haittasivat maailmantalouden taantuminen, nousevat öljyn hinnat, korruptio ja poliittinen epävakaus. Seuraavina vuosikymmeninä Afrikka on jatkuvasti köyhtynyt muuhun maailmaan verrattuna; samaan aikaan Etelä-Amerikan talous on kasvanut tasaisesti ja Itä-Aasian talous jopa ilmiömäisesti. Maailman talousfoorumin
mukaan vuonna 1970 kymmenen prosenttia maailman köyhistä asui Afrikassa
ja vuonna 2000 afrikkalaisia oli heistä 50 prosenttia. Vuodesta 1974
vuoteen 2000 keskimääräinen tulotaso on alentunut 200 dollarilla. Vuoden 1976 alussa Lomén sopimukset sekä Euroopan unionin ja ACP-maiden välinen Cotonoun sopimus ovat jäsentäneet Euroopan ja Afrikan välisiä taloussuhteita.
Talouden sektorit
Maatalous
Maanviljelijöitä Burkina Fasossa
Vedenkuljetusta Mosambikissa
Afrikan talouden tärkein sektori on maatalous, jossa työskentelee 60
prosenttia afrikkalaisista. Noin kolme viidesosaa Afrikan
maanviljelijöistä saa juuri sen verran satoa, että pystyy elättämään
perheensä.[11]
Pieniltä tiloilta ei jää ylimääräistä satoa myyntiin lähes lainkaan.
Afrikassa on kuitenkin huomattava määrä suurtilallisia jotka viljelevät
tuottoisampia viljelykasveja kuten kahvia, puuvillaa, kaakaota ja kumia. Näitä tiloja johtavat yleensä suuryhtiöt, ne kattavat kymmeniä neliökilometrejä ja työllistävät suuren määrän ihmisiä.
Vientituotteiden laajaa viljelyä miljoonien nälkää näkevien
maanosassa ovat kritisoineet lukuisat kansalaisjärjestöt. Monet
syyttävät tästä Japania, Euroopan unionia ja Yhdysvaltoja, jotka tukevat voimakkaasti omia viljelijöitään.[12]. Esimerkiksi EU:n budjetista noin puolet menee maataloustukiin[13]. Tuet johtavat esimerkiksi viljan, puuvillan ja maidon ylituotantoon, mikä puolestaan laskee näiden tuotteiden markkinahintoja.[14]
Alhaisten hintojen takia Afrikan viljelijät pystyvät kilpailemaan
lännen ja Japanin kanssa vain niillä tuotteilla, jotka eivät sovellu
hyvin kasvatettavaksi pohjoisen ilmastossa. Rikkaat teollisuusmaat myös
suojaavat maatalouttaan korkeilla tuontitulleilla.
Afrikan maatalouden vuotuinen kasvu on ollut 2,5 %. Afrikasta on
löydetty onnistuneita keksintöjä, joita on saatu levitettyä ja
sovellettua, ja joilla ruoantuotanto ja kansalaisten toimeentulo on
parantunut. Afrikkalaiset ovat myös nostaneet uudestaan esiin vanhat
historialliset keksinnöt. Näistä esimerkiksi kassava on laji joka
soveltuu erinomaisesti Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan. Joillakin
paikoilla kassavasato on ollut niin laaja, että ruokaa on jäänyt yli
tarpeiden. Tämä taas on synnyttänyt uusia työpaikkoja jalostus- ja
kuljetusaloilla. Myös kasvinjalostus on kehittynyt Afrikassa, se on
pystynyt tuottamaan tautien ja tuholaisten kestäviä, nopeakasvuisia
uusia lajikkeita. Keniassa taas maidontuotanto on kasvanut kolmen
prosentin vuosivauhdilla jo 20 vuotta pienmaidontuottajien suuren määrän
ja saaman koulutuksen sekä tuen avulla. Maaperää säästäviä menetelmiä
ovat muun muassa maan minimimuokkaus ja tehostettu kesannointi, typpeä
sitovilla kesantokasveilla. Muita menestystarinoita ovat Afrikan maissin
jalostus, pienviljelijämuotoinen puuvillankasvatus[15], joka on pärjännyt hyvin huolimatta pohjoisen valtavista maataloustuista.[16].
Joissakin Afrikan maista hallitukset ovat ryhtyneet tukemaan
viljelijöitä länsimaisilla maataloustuilla. Suosittuja ovat olleet
erilaiset tuet joilla viljelijät saavat joko ilmaiseksi tai lähes
ilmaiseksi kemiallisia lannoitteita.[17]
Markkinoiden sanelemana kaikki ylimääräinen viljelyala Afrikassa
käytetään vientiin tarkoitettujen viljelykasvien viljelyyn. Tämä
huonontaa alueiden ruokaturvaa,
koska kriisin tai huonon satokauden sattuessa varastossa ei ole
ylimääräistä ruokaa. Teollisuusmaiden ylimääräinen ruoka yleensä
tuhotaan, koska ei ole järkevää kuljettaa sitä pitkien matkojen päähän
markkinoille, joilla ei liiku paljon rahaa. Ihannetapauksessa tuottoisien viljelykasvien viljely voi rikastuttaa maata, jos sitä ei tehdä ruuantuotannon kustannuksella.
Kaivostoiminta
Timanttien etsintää Sierra Leonessa
Afrikan selvästi arvokkaimmat vientituotteet ovat mineraalit sekä öljy. Nämä luonnonvarat ovat keskittyneet muutaman valtion alueelle. Eteläisillä valtiolla on suuret määrät kultaa, timantteja sekä kuparia. Nigeria ja sen naapurimaat sekä Libya
vievät ulkomaille merkittävät määrät öljyä. Nopeimmin Afrikassa on
kasvanut juuri niiden maiden talous, joilla on öljyä tai mineraaleja.[18]
Vaikka kaivostoiminta muodostaa suurimman osan Afrikan vuosittain
saamista tuloista, se työllistää vain pienen osan mantereen väestöstä,
noin kaksi miljoonaa ihmistä. Voitot menevät yleensä joko isoille
yhtiöille tai hallituksille. Molempien tiedetään kuluttavan suuren osan
tästä rahasta yläluokan ylellisyyksiin tai suurprojekteihin, joiden
tuoma hyöty on olematon.[19]lähde tarkemmin?
Yhdistyneiden kansakuntien mukaan luonnonvarat ovat joskus osoittautuneet pikemmin kiroukseksi kuin hyödyksi alueelle,[20]
koska esimerkiksi Kongossa on paljon mineraaleja, mutta maa on silti
yksi maailman köyhimmistä maista. Tämä johtuu mineraalien
omistusoikeusriidoista, jotka juontavat juurensa 1900-luvun alkuun.
Kongon itsenäistyessä Belgian
vallasta siirtomaahallitus oli haluton jättämään nämä luonnonvarat
kongolaisille. Kongo pyysi YK:lta apua Belgian painostamiseksi, mutta se
osoittautui huonoksi ratkaisuksi. Yrityksissään ratkaista ongelma Kongo
etsi apua Neuvostoliitolta, mutta se johti maan entistä syvempiin ongelmiin: maa jakaantui kahtia, ja pitkä sota lännen ja idän välillä alkoi.
Teollisuus
Afrikka
on vähiten teollistunut maanosa; valtioista ainoastaan Etelä-Afrikassa
teollisuus muodostaa talouden merkittävän sektorin. Vaikka Afrikassa olisi paljon halpaa työvoimaa, maanosan lähes kaikki luonnonvarat viedään ulkomaille jalostettavaksi.[21] Afrikan kehityspankki AFDB:n mukaan noin 15 % työntekijöistä on teollisuuden palveluksessa.
Suurinta osaa maailman teollisuudesta hallitsevat kansainväliset
yhtiöt sekä niiden rahoittajat edellyttävät poliittista vakautta ennen
kalliin tehtaan perustamista – ja tällainen vakaus on harvinaista
Afrikassa. Myös hyvä infrastruktuuri
ja luotettava sähkön saanti ovat sijoituskohteissa välttämättömiä.
Näistä syistä maailman muut kehittyvät alueet kuten Intia ja Kiina
ovat olleet houkuttelevampia kohteita yhtiöille, jotka ovat
suunnitelleet tehtaan rakentamista tai sijoittamista paikallisiin
yrityksiin.
Useissa Afrikan valtioissa on rajoitettu ulkomaisia investointeja
paikallisen enemmistö-omistuksen takaamiseksi, ja hallitusten
harjoittaman teollisuuden tiukan valvonnan takia Afrikkaan ei ole ollut
houkuttelevaa sijoittaa. Lisäksi useissa maissa maissa väkivalloin
tapahtunut maanryöstäminen valkoisilta on pelottanut länsimaisia
investoimasta Afrikkaan. Yritykset edistää paikallista teollisuutta ovat
kaatuneet rahan, teknologian ja koulutuksen puutteeseen. Teollisuuden
vähäisyyteen Etelä-Afrikan ulkopuolella ovat olleet syynä mm.
paikallisten markkinoiden niukkuus sekä tuotteiden vientiin liittyvät logistiset ongelmat.
Afrikassa matkapuhelinten käytön kasvu on suurinta maailmassa.[22] Afrikan matkapuhelinmarkkinat kasvavat lähes kaksi kertaa Aasian markkinoita nopeammin. [23]
Pankkitoiminta ja investoinnit
Unepfin mukaan Afrikan pankkitoiminnassa on jo kauan ollut paljon ongelmia.[24]
Koska paikalliset pankit ovat usein epävakaita ja korruptoituneita,
hallitukset ja teollisuus luottavat yleensä kansainvälisiin pankkeihin.
Poikkeus on Etelä-Afrikka, jossa on menestyvä pankkisektori. Sen
menestystä ovat ainakin osaltaan siivittäneet apartheidin
ajan kansainväliset talouspakotteet, joiden seurauksena markkinoita
hallinneet brittipankit joutuivat vetäytymään maasta. Itsenäistymisen
jälkeisinä vuosina pankkitoiminta oli suurimmassa osassa Afrikkaa
valtion tiukasti säännöstelemää, ja ulkomaiselle kilpailulle oli
asetettu tiukat rajoitteet. Viime vuosikymmeninä pankkiuudistus on ollut
yksi Kansainvälisen valuuttarahaston ja Maailmanpankin
tärkeimmistä tavoitteista, ja toiminnassa on myös tapahtunut useita
merkittäviä muutoksia. Yksi tärkeimmistä muutoksista on ollut
ulkomaisten pankkien helpompi pääsy markkinoille.[25] Menestyksekkäimmin ulkomaisia pankkeja maahansa on pystynyt houkuttelemaan Etelä-Afrikka.[26]
Ulkomaisten investointien houkutteleminen Afrikkaan on ollut
todella vaikeaa. Ulkomaiden hallitusten investointien taustalla saattaa
usein olla tarkoitusperiä, jotka eivät ole Afrikan taloudelle edullisia,
tutkimusten mukaan suuri osa Euroopan investointipankin investoinneista
Afrikassa ovat hyödyttäneet vain Eurooppa.[27]
EIP:n kehitysmaatuen hyödyt lähinnä Eurooppaan Kansainvälinen
valuuttarahasto sekä Maailmanpankki asettavat rahaa lainaaville
valtioilla tiukkoja vaatimuksia. Jopa afrikkalaiset ovat haluttomia
sijoittamaan paikallisella tasolla: noin neljäkymmentä prosenttia
Saharan eteläpuolisen Afrikan säästöistä sijoitetaan muille
markkinoille.
Talouteen vaikuttavat tekijät
Afrikan
köyhyyden syistä on käyty runsaasti keskustelua. Heimojen väliset
erimielisyydet, levottomuudet, laajalle levinnyt korruptio ja despoottiset hallitukset voivat olla samalla sekä syitä jatkuville talouden ongelmille että seurauksia niistä.
Maantiede
Afrikan maasto on vaikeaa kaupankäynnille, koska keskinen Afrikka on itäisintä osaa lukuun ottamatta lähes läpäisemätöntä sademetsää, mikä haittaa ihmisten ja tuotteiden kuljettamista. Kalaharin autiomaa eristää Etelä-Afrikan rikkaat alueet muusta Afrikasta, ja luonnollisesti myös Sahara haittaa kaupankäyntiä Pohjois-Afrikasta etelään. Vaikka Afrikassa onkin muutamia valtavia jokia kuten Niili, Niger, Kongo ja Sambesi
sivujokineen, niistä ei muodostu yhtä tehokkaita kauppareittejä kuin
esimerkiksi Euroopan tai Kiinan joista. Lisäksi useissa joissa on koskia
ja putouksia, joten jokia pitäisi muokata, jotta niitä voitaisiin
hyödyntää. Myös sisämaan kosteat maastot vaikeuttavat kuljetuksia. Vain
vähän teitä on päällystetty, ja sadekauden aikana useat
päällystämättömät tiet muuttuvat läpäisemättömiksi mutalammikoiksi.
Satelliittikuva Afrikasta
Afrikan maista suhteellisen monella ei ole yhteyttä merelle.
Tällaisia sisämaan valtioita on Afrikassa enemmän kuin missään muussa
maanosassa, ja niissä on myös suurempi väestötiheys kuin esimerkiksi
Pohjois-Amerikan tai Aasian tasangoilla ja aroilla. Zimbabwesta Etiopiaan
ulottuva ylängöllä on tosin hedelmällinen tuliperäinen maaperä ja
lauhkeampi ilmasto, mutta alueelle on haitaksi kansainvälisen
kaupankäynnin hankaluus meriyhteyden puuttumisen vuoksi.
Afrikassa valtioiden varakkuus on melko suoraan verrannollinen
niiden maantieteelliseen sijaintiin leveysasteissa. Yksi selitys tälle
on se, että sivilisaatio on peräisin lauhkealta vyöhykkeeltä ja mahdollisesti myös sopeutuu parhaiten juuri sinne.[28]
Suurin osa maapallon väestöstä ja varallisuudesta sijaitsee lauhkealla
vyöhykkeellä. Lähes kokonaan lauhkealla vyöhykkeellä sijaitsevaa Euraasiaa
ovat historian aikana yhdistäneet monet maareitit, joita pitkin uudet
ideat ja keksinnöt ovat levinneet uusille alueille. Pohjoista ilmastoa
varten suunnitellut maanviljelytekniikat ja lääkkeet eivät välttämättä
toimi odotetulla tavalla tropiikissa.[29]
Tämä teoria voi osittain selittää, miksi lauhkealla vyöhykkeellä
sijaitseva Etelä-Afrikka on Afrikan selvästi rikkain alue ja miksi Etelä-Amerikan ja Indonesian trooppiset alueet ovat muun Afrikan lailla köyhiä. OECD:n
jäsenmaiden joukossa ei ole yhtään trooppisen vyöhykkeen maata, ja
ainoastaan kourallisella maista BKT asukasta kohden on maailman
keskiarvoa suurempi.[30]
Sijainnista trooppisella vyöhykkeellä ei suoraan seuraa köyhyyttä,
mutta maailmanlaajuisesti on nähtävissä selvä yhteys ilmaston ja
varallisuuden välillä.
Afrikalla on rikkaat luonnonvarat,
mm. kultaa, timantteja ja runsaat öljyvarannot. Tehottoman hallinnon
vuoksi ovat kuitenkin vain harvat Afrikan maat päässet hyötymään
mineraalivaroistaan.
Saharan eteläpuolisessa Afrikassa on aina ollut niukalti
rakentamiseen soveltuvaa kiveä. Ennen siirtomaa-aikaa rakennukset
rakennettiin pääasiassa savitiilistä, eikä niistä yleensä ole meidän
päiviimme jäänyt edes raunioita. Ainoa huomionarvoinen poikkeus tähän on
muinainen Zimbabwen kuningaskunta.
Sairaudet
AIDS-aktivisteja Etelä-Afrikassa
Sairaudet liittyvät Afrikassa läheisesti maantieteeseen. Tropiikissa
sairaudet leviävät nopeammin kuin lauhkeammilla alueilla. Merkittävin
sairaus on jo pitkään ollut malaria, mutta uudeksi, valtavaksi ongelmaksi on noussut HIV:n ja AIDSin nopea leviäminen Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.[31] HIV, jonka leviäminen yleensä riippuu alueen köyhyydestä, on Afrikassa iskenyt pahiten rikkaisiin maihin kuten Botswanaan, Swazimaahan ja Etelä-Afrikkaan.[32]
Hoitamattoman HIV-infektion seurauksena kehittynyt AIDS on tappanut ja
tappaa edelleen monessa Afrikan maassa joukoittain työtätekevää väestöä.
Terveydenhuollon kustannukset muodostavat kasvavan rasitteen
monien Afrikan valtioiden taloudelle, yleisiä tauteja ovat muun muassa
malaria, tuhkarokko ja keltakuume. HIVin hoitoon kehitetyt
antiretroviraaliset lääkkeet (ARV) ovat 2019 käyttäjille ilmaisia
kaikissa Afrikan maissa, joista raportoituja tietoja on saatavilla. Trooppiset sairaudet ovat usein aivan yhtä kalliita hoitaa, jos lääkkeitä edes on olemassa[33].
Koska trooppiset alueiden ovat köyhiä, lääkeyritykset ovat haluttomia
kehittämään lääkkeitä alueelle tyypillisiin sairauksiin. Sairaudet eivät
ainoastaan harvenna työväestön määrää ja lisää terveydenhuollon
kustannuksia, vaan ne myös vaikeuttavat maatalouden harjoittamista ja
kuljetuksia karjan kuollessa sairauksiin. Samasta syystä Saharan
eteläpuolisessa Afrikassa ei ole juurikaan voitu käyttää kuormajuhtia
kuljetuksiin tai hevosia työntekoon.[34]
Afrikassa HIV epidemia on vielä 2019 suuri ongelma, HIV
positiivisia on 3 - 6%. Vuonna 2019 HIV on hoidettavissa
HIV-estolääkityksellä, mutta kansalaiset eivät usein hakeudu ilmaisiin
HIV testeihin ja levittävät HI virusta. Hoidettu HIV ei johda AIDS
vaiheeseen eikä tartu, joten ongelma ovat testaamattomat ja ilmaisen ARV
estolääkityksen ulkopuolella olevat HIV positiiviset kansalaiset.
Siirtomaavalta
Afrikan
siirtomaa-ajan merkityksestä taloudelle on monia mielipiteitä. Afrikka
saavutti suurimman suhteellisen vaurautensa 1960-luvulla juuri ennen
siirtomaavallan loppumista. Monet Afrikan maat eivät ole sen jälkeen
saavuttaneet samaa varakkuuden tasoa. Jotkut pitävät tätä todisteena
siitä, että siirtomaavalta auttoi maiden talouksia, mutta toiset
väittävät, että juuri siirtomaavallan takia maat eivät kykene pärjäämään
omillaan[35]
Siirtomaa-aikan siirtomaavallat painottivat taloudessa raaka-aineiden vientiä kerätäkseen suuria voittoja. Egyptistä tuli suuri puuvillan tuottaja, Ruanda-Urundi omistautui lähes kokonaan kahvin viljelylle ja Ylä-Volta palmuöljyn
tuottamiseen. Valtion talouden perustumisella ainoastaan yhden tuotteen
varaan on kuitenkin myöhemmin ollut vakavia seurauksia. Yhden tuotteen
varassa oleva kansantalous olivat varsin haavoittuvaisia
hinnanmuutoksille, ja talouden suunnittelu oli siksi vaikeaa.[36]
Eräät asiantuntijat väittävät, että useat Afrikan tämänhetkisistä
ongelmista ovat suoraa seurausta tällaisesta siirtomaapolitiikasta. Näin
esittää esimerkiksi Walter Rodney kirjassaan How Europe Underdeveloped Africa.
Kartta eurooppalaisista siirtomaaisännistä Afrikassa vuonna 1913. Siirtomaaisännät: Belgia
Ranska
Saksa
Britannia
Italia
Portugali
Espanja
Itsenäiset alueet
Toiset asiantuntijat, huomattavimpana Frantz Fanon, ovat puolestaan väittäneet, että siirtomaa-ajan todelliset vaikutukset ovat psykologisia ja että vieras valta jättää maahan pysyvän alemmuuden tunteen, joka luo esteen kasvulle ja innovaatioille.
1800-luvun lopulla rasismista ja sosiaalidarvinismista
tuli merkittäviä ideologioita Euroopan kulttuurissa. Valkoisen rodun
nostaminen mustien yläpuolelle aiheutti pitkäaikaiset jälkiseuraukset
maissa, joihin kohdistui laaja eurooppalaisten maahanmuutto, kuten
Etelä-Afrikassa ja Rhodesiassa. Vieläkin vahingollisempi oli käsitys, jonka mukaan etiopialaiset ja tutsit olisivat rodullisesti ylivertaisia muihin afrikkalaisiin nähden. Yhteiskunnan jakautumisella keskenään vihamielisiin kansallisuuksiin oli kauaskantoiset kielteiset vaikutukset, etenkin Ruandassa ja Burundissa.
Eurooppalaiset toimivat siirtokunnissaan ripeästi varmistaessaan,
että yhteiskunnan kaikki tärkeimmät tehtävät olivat heidän hallussaan.
Tämä ei koskenut ainoastaan hallintoa, vaan myös lääkäreitä, lakimiehiä
sekä älymystöä. Siirtomaavalta suhtautui korkeasti koulutettuun
alkuperäisväestöön epäluuloisesti ja piti heitä nationalisteina sekä imperialismin vastustajina mm. Kultarannikolla ja Maghrebissa.
Siirtomaiden hallinto ei siksi panostanut lainkaan paikalliseen
yläluokkaan. Hallinto rahoitti koulutusta, mutta vain perusasioiden
kuten lukutaidon oppimisen osalta. Maiden itsenäistyttyä eurooppalaiset
muuttivat sankoin joukoin pois Afrikasta, ja hallintoa jäi hoitamaan
kouluttamaton ja harjaantumaton paikallisväestö. Esimerkiksi alueeltaan
laajassa neljästä maasta koostuvassa Ranskan Päiväntasaajan Afrikassa asui ainoastaan viisi korkeasti koulutettua alkuperäisväestön edustajaa.
Yksi tapa tutkia sitä, mikä vaikutus kolonialismilla
on ollut Afrikan eri maiden talouksiin, on vertailla kahta erilaista
siirtomaapolitiikkaa ja niiden tuloksia. Ryöstötalouden kohteeksi
joutuneet alueet, kuten Leopold III:n Kongon vapaavaltio, eivät ole pärjänneet. Portugalin
pitkään jatkunut haluttomuus siirtomaidensa luovuttamiseen ja siitä
seuranneet pitkät itsenäisyyssodat vaikuttivat kielteisesti Mosambikin ja Angolan
talouteen. Ranskan hallinnassa olleilla mailla on mennyt paljon
paremmin, ja entiset brittiläiset siirtomaat ovat menestyneet kaikkein
parhaimmin.[37] Epäsuhtaisuuden voidaan kuitenkin nähdä myös johtuvan muusta syystä. Britannia oli Afrikan valloituksen
aikaan maailman mahtavimpia valtioita ja kykeni täten poimimaan
maanosan tuottavimmat alueet itselleen. Suuri merimahti Ranska kykeni
myös valtaamaan tuottavia alueita, ja Belgia joutui tyytymään talouden
kannalta epäedullisiin sisämaan alueisiin.
Samaa tapaa käyttäen voidaan verrata koko Afrikkaa muihin
entisiin siirtomaa-alueisiin kuten Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Toisen
maailmansodan lopulla Etelä-Amerikka oli näistä alueista taloudellisesti
vahvin.[38] Aasian entisistä siirtokunnista on puolestaan kehittynyt yhden sukupolven aikana maailmantalouden uusi voimatekijä.
Rajat
Afrikan valloituksen aikana eurooppalaiset määrittivät Saharan eteläpuolisessa Afrikassa maiden rajat usein leveys- ja pituuspiirien
perusteella luonnollisten rajojen sijaan. Joissain tapauksissa tämä
vaikeutti asutuskeskusten ruokatoimituksia ja eristi ne läheisistä
luonnonvaroista. Afrikan maiden keinotekoiset rajat halkaisivat
yhtenäisiä kulttuurialueita, heimoalueita, kielialueita sekä uskontoon
perustuvia kokonaisuuksia. Niistä seurasi etnisiä ja uskonnollisia
jännitteitä, jotka estivät kansallisen yhtenäisyyden ja lisäsivät
sisäistä väkivaltaa. Toisaalta uudet rajat loivat entistä
monikulttuurisempia yhteiskuntia.
Siirtomaa-aikaa edeltäneet rajansa säilyttäneet maat eivät kuitenkaan ole menestyneet muita maita paremmin.
Esimerkiksi Ruandan ja Burundin lähihistoria on ollut ongelmien
sävyttämä, vaikka niiden rajat ovatkin lähes samat kuin vanhat vauraiden
kuningaskuntien rajat. Ikivanha Etiopian valtio, joka oli valloitettuna
vain hetken, on yksi maanosan köyhimmistä valtioista, ja etnisesti
yhtenäinen Somalia on nykyään pahassa kaaoksessa.
Afrikka on myös moniin pieniin valtioihin jakautunut maanosa.
Menestyksekäs talouskasvu vaatisi alueellista yhteistyötä, joka on
vaikeaa poliittisten jännitteiden vuoksi.
Kielet
Afrikan viralliset kielet Afrikaans | Portugali |
Arabia | Espanja |
Englanti | Swahili |
Ranska | Muut kielet |
Kielten moninaisuus vaikuttaa suuressa osassa Afrikkaa talouskasvuun. Afrikassa puhutaan yli 2 000 eri kieltä [39]. Vuonna 2005 kuusi kymmenestä maailman runsaskielisimmästä maasta sijaitsi Afrikassa. Yksin Tansaniassa lähes 27 miljoonaa ihmistä puhuu 127 eri kieltä. [40]
Lisäksi ongelmia tuottaa se, että monissa maissa hallinnon kieli on entisen siirtomaavallan kieli, englanti, ranska tai portugali,
ja myös suuri osa poliittisesta keskustelusta käydään eurooppalaisilla
kielillä. Vain yläluokka puhuu näitä kieliä tarpeeksi hyvin voidakseen
osallistua poliittiseen keskusteluun, eikä suurimmalla osalla väestöstä
siten ole mahdollisuutta yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.[41]
Hallinto
Afrikan
köyhyystilanne on hankala osittain myös sisäpoliittisten tendenssien
takia. Demokratia ei ole onnistunut saamaan Afrikassa paljon jalansijaa,
vaan sen tilalle on lähes aina tullut keskitetty, autoritäärinen
valtiomuoto kuten sotilasdiktatuuri.
Jotkut hallitsijat ovat kyllä työskennelleet parantaakseen
kansalaistensa oloja, mutta toiset ovat käyttäneet valtaansa ainoastaan
omien etujensa ajamiseen. Yksi pahamaineisimmista hallitsijoista oli Zairen Mobutu Sese Seko (1965–1997), jonka hallinto ryösti kansakunnan varoja[42] siinä määrin että hänen valtakauttaan on nimitetty kleptokratiaksi. Seko Sekon tasalle yltävät Nigerian pahamaineinen sotilasdiktaattori Sani Abacha (1993–1998) ja Kenian Daniel arap Moi.[43]
Kansainvälisissä arvioinneissa Afrikan taloudet luokitellaan
yleisesti maailman korruptoituneimpiin. Rehottavaan lahjontaan ovat
syynä köyhyys, huonosti hoidettu siirtomaavallan purkaminen ja
supervaltojen kylmän sodan
aikainen tapa tukea jokaista poliittiselta suuntaukseltaan sopivaa
hallitsijaa tämän hallitsemistavoista ja ihmisoikeusrikkomuksista
riippumatta.[44]
Sodat
Afrikan maiden itsenäistymisen jälkeen maanosa on kärsinyt kymmenistä sodista, sekä sisällissodista
että valtioiden välisistä sodista. Sodat ovat lisänneet köyhyyttä, kun
valtiot ovat kuluttaneet niukkoja resurssejaan asevarusteluun. Kehitys
on taantunut, kun sodan seurauksena ulkomaiset sijoittajat ovat
lähteneet, infrastruktuuria on tuhoutunut ja pysyviä vihollisuuksia on
syntynyt.
Monet konflikteista ovat kylmän sodan perintöä. Sekä NATO:n että Varsovan liiton
maat käyttivät kehitysapuvaroja Afrikan maiden houkuttelemiseen omalle
puolelleen. Apu oli sidottu aseiden hankintaan, lahjoittajamaat sulkivat
silmänsä korruptiolta ja lahjoitusten väärinkäytöltä.
Korruptio juurtui Afrikkaan ja alkoi haittasi talouskehitystä.
Afrikkaan syntyi konflikteja, joissa kylmän sodan osapuolet avustivat
toiseen leiriin kuuluvien valtioiden alueilla toimivia kapinallisia
ryhmittymiä.
Kylmän sodan jälkeen väkivalta on lisääntynyt Afrikassa,
vaikka lähes kaikki teollisuusmaat ovat leikanneet kehitysapurahoja
kylmän sodan päättymisen jälkeen. Sisällissotia on ollut ympäri Suurten
järvien aluetta: Somaliassa, Sudanissa, Mosambikissa, Liberiassa, Sierra
Leonessa, Norsunluurannikolla ja Guinea-Bissaussa. Kansainvälisiä sotia
ovat olleet ensimmäinen ja toinen Kongon sota sekä Etiopian ja Eritrean välinen konflikti.
Ulkomaankauppa
Protektionismi
tietyillä talouden sektoreilla teollisuusmaissa hidastaa Afrikan
talouden kasvua. Yksi tärkeimmistä suojelluista sektoreista on maatalous.
Useat kehitysmaat korjaavat suuria määriä satoa pienillä
kustannuksilla, mutta eivät tällä hetkellä vie satoa ulkomaille niin
paljon kuin olisi mahdollista. Suuret maataloustuet ja suuret tuontitullit teollisuusmaihin Euroopassa ja Yhdysvalloissa sekä Japanissa ovat syynä tähän.[12]
Muutamien viime vuosikymmenten aikana tuet ja tullit ovat hitaasti
laskeneet, mutta ovat silti yhä kohtalaisen korkeita. Kiinan
raaka-aineiden tarve on lisääntynyt ja se on lisännyt vientiä Afrikasta,
jolle Kiina onkin nykyään yhtä tärkeä kauppakumppani kuin Eurooppa ja
Pohjois-Amerikka.[18]
Samalla kun teollisuusmaat ovat vaatineet Afrikkaa avaamaan
markkinoitaan ja poistamaan kansallisia tukia, tämä on ollut osittain
yksipuolista, koska teollisuusmaat ovat jättäneet itse
maatalousmarkkinoittensa avaamisen Afrikalle puolitiehen eivätkä ole
poistaneet omia maataloustukiaan. GATTin
vapaakauppakeskusteluissa Afrikan johtajat ovat toistuvasti vaatineet
teollisuusmaita poistamaan tukensa ja avaamaan markkinansa Afrikan
maataloustuotteille. On väitetty, että tukien poistamisella olisi kolme
etua Afrikalle ja muille kehitysmaille:
- Teollisuusmaat tuottaisivat vähemmän ruokaa paikallisesti ja avaisivat siten kehitysmaille enemmän vientimarkkinoita.
- Ruoan hinta nousisi ilman keinotekoisia tukia, mikä lisäisi kehitysmaiden ruoan viennistä saamia voittoja.
- Kehitysmaat voisivat ottaa käyttöön tasapainoisemman
maatalouspolitiikan ja tuottaa ruokaa sekä viljaa myös vientiä varten.
Tällöin syntyvä ruoan ylijäämä suojaisi maita mahdollisilta
nälänhädiltä.
Näkemykset siitä, kuinka ratkaisevaa kehityksen kannalta pohjoisen
maatalousmarkkinoiden avaaminen on, vaihtelevat. Claire Melamedin mukaan
pelkkä markkinoiden avaaminen ulkomailla ei ratkaise moniakaan Afrikan
maiden kansalliseen tuotantoon liittyviä ongelmia. Christian Aid,
järjestön mukaan, monet Afrikan maat olisivat pystyneet selviytymään
ulkomaanveloistaan, jos niitä ei olisi pakotettu vapauttamaan
markkinoitaan lainojen anteeksiannon vastineeksi.[45]lähde tarkemmin? Kannatusta saa myös strukturalistisempi
talousajattelu, joka painottaa maatalouden sijaan korkeamman
jalostusasteen tuotteiden tuotannon kehittämistä hallituksen
avustuksella.
Laajalle levinneen köyhyyden vaikutuksia
Lapsikuolleisuus on korkea, ja eliniänodote, lukutaito ja koulutustaso ovat alhaiset. Parhaiten koulutetut lähtevät usein länsimaihin tai Persianlahdelle parempaa elämää etsimään.
Afrikan työttömyydestä ei ole saatavilla luotettavia arvioita,
mutta se on joka tapauksessa merkittävä ongelma. Suurissa kaupungeissa
kuten Lagosissa ja Kinshasassa on suuria slummeja, joissa asuu työttömiä tai vajaatyöllistettyjä.
Ympäristö rappeutuu laajamittaisen hyväksikäytön seurauksena.
Nälkiintyviä ihmisiä ei kiinnosta heidän pyydystämiensä eläinten
harvinaisuus tai uhanalaisuus eikä sademetsien kohtalo heidän haaliessaan lisää viljeltävää maata.[46] Sahelin alueella metsien hävitys ja liika laiduntaminen ovat aiheuttaneet kasvavaa aavikoitumista, ja Sahara on levinnyt etelämmäksi. Länteen myytävistä harvinaisista eläimistä ja norsunluusta saatavat tuotot houkuttelevat harjoittamaan salametsästystä. Paikallisilla hallituksilla puolestaan ei ole paljon rahaa, jota voisi käyttää ympäristönsuojeluun.
Talouskasvun edistäminen
Afrikan
heikko taloudellinen tilanne on jo pitkään ollut tärkeä kysymys sekä
Afrikassa että sen ulkopuolella. Afrikan köyhyyttä on yritetty ratkaista
usein eri tavoin mutta harvat niistä ovat tuottaneet mainittavia
tuloksia.
Sosialismi
Itsenäistymistään seuranneina vuosina monet Afrikan valtiot ottivat esikuvakseen kommunististen Neuvostoliiton ja Kiinan nopean teollistumisen. Talouden malliksi tuli suunnitelmatalous, ja kasvun vauhdittamiseksi investoitiin paljon raskasteollisuuteen kuten hiilen ja teräksen tuotantoon, mutta talouskasvuun tällä oli vain vähän vaikutusta. Vain harvasta maasta tuli muodollisesti sosialistinen ja vielä harvemmasta marxistinen.
Kaikkialla valtion puuttuminen talouteen nähtiin talouskasvun kannalta
tarpeellisena, varsinkin kun yksityiset yritykset ja sijoittajat eivät
sijoittaneet alueelle.
Usein hallitusten lähtökohtana oli rahan lainaaminen ulkomailta
ja sen käyttäminen talouden vauhdittamiseen sille tasolle, että laina
kyetään maksamaan takaisin. Ajoittainen kasvu itsenäistymisen jälkeisinä
vuosina jatkui. Maat keskittyivät vientiin voidakseen maksaa kehitystä
varten otetut lainat. Vuoden 1973 öljykriisi
iski Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan yhtä kovalla voimalla kuin
muuhunkin maailmaan. Osa valtioista oli nettoviejiä, mutta useimmat
valtiot olivat hyvin riippuvaisia tuontiöljystä. Taloudet alkoivat pian
horjua ja 1980-luvulla Afrikkaa koettelivat vitsaukset kuten nälänhätä.
Sosialistisia ja kollektiivisia hankkeita tukeneen Neuvostoliiton
romahtaminen horjutti sosialistista menettelytapaa, varsinkin kun
sosialistisen talousjärjestelmän ylläpitoon ei tämän seurauksena enää
voinut saada kansainvälistä tukea.
Liberalismi
1980-luvulla sosialistiset periaatteet hylättiin lähes koko Afrikassa, ja Washingtonin konsensuksen suuntaviivojen mukainen talousliberalismi nähtiin tilanteen ratkaisijana. Vuoteen 1990 mennessä neljäkymmentä Saharan eteläpuolisen Afrikan valtiota oli hyväksynyt Kansainvälisen valuuttarahaston
tiukat rakenneuudistussuunnitelmat. Kansainvälisen valuuttarahaston
suosituksissa Afrikan valuuttojen arvo laskisi keskimäärin 50 %, valtion
omistamia yhtiöitä myytäisiin ja hallinnon kuluja vähennettäisiin.
Kahdenkymmenen vuoden jälkeen nämä keinot näyttävät kuitenkin tuoneen
yhtä vähän menestystä kuin sosialistiset menetelmät edellisinä
vuosikymmeninä. Vuosittainen talouskasvu kohosi keskimäärin 2,3
prosentista 2,8 prosenttiin. Vain harva valtio vaurastui merkittävästi,
ja monet valtiot jopa köyhtyivät 1990-luvun aikana.[47]
Nykyään on kiistanalaista, miksi uudistukset epäonnistuivat
tehtävässään. Yhden koulukunnan mukaan ne epäonnistuivat siksi, että ne
liittyivät vain talouteen, eikä ilman demokratian ja oikeusvaltion periaatteita voinut tapahtua kehitystä. Toisen koulukunnan mukaan tämä hillitty liberalismi oli pohjimmiltaan epätäydellistä.
Monet kehitysyhteistyöjärjestöt, muun muassa Christian Aid,
ovat kritisoineet länsimaiden asettamia vaatimuksia Afrikan talouden
liberalisoimiseksi. Kriitikkojen mukaan länsimaiden vaatima talouden
liberalisointi on aiheuttanut Afrikan talouksille enemmän haittaa kuin
hyötyä.[48]
Kehitysapu
Afrikan maat ovat itsenäistymisensä jälkeen saaneet vaihtelevia määriä kehitysapua.
Kehitysavusta saatu hyöty on ollut vaihtelevaa; joissakin tapauksissa
valtioiden johtajat ovat kavaltaneet itselleen suuren osa avusta. Kylmän sodan
aikana kehitysavun antamisen tärkein päämäärä oli liittolaisten
saaminen, joten sen myöntäjät katsoivat rahojen väärinkäyttöä usein läpi
sormien. Kylmän sodan päätyttyä lähes kaikki teollisuusmaat ovat
leikanneet kehitysyhteistyömäärärahoja.[49] Euroopan unioni pitää Afrikkaa keskeisimpänä kehitysavun kohdealueenaan, mutta edellyttää kuitenkin avun saajilta mm. ihmisoikeuksien, demokratian ja kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista.[18]
Joidenkin mm. EU:n kansalaisten mielestä apua on suunnattu vääränlaisiin hankkeisiin.[50]lähde tarkemmin?
Vuosikymmenten ajan ajateltiin valtiojohtoisten suurhankkeiden vievän
kehitystä parhaiten eteenpäin; nykyään monet avustusjärjestöt kuten Kiva pitävät tehokkaampana tukimuotona paikallisten yritysten tukemista. Myös Nobel-komitea myönsi Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2006 mikrolainan pioneerille.[51]
Yksi kritiikkiä saaneista tukimuodoista on ruoka-apu. Joissakin
tapauksissa ruoka-apu saattaa tuhota paikallisen maatalouden ja palvella
vain lännen maataloustuottajia, jotka tuottavat maataloustukien seurauksena runsaasti ylimääräistä ruokaa.[52] Ruoka-avun antaminen onkin aikaisempina vuosikymmeninä johtunut pikemminkin lännen ylituotannosta kuin kehitysmaiden tarpeesta.kenen mukaan?
Velkajärjestelyt
Erilaisten
velkajärjestelyjen ajamisesta on tullut laajamittaista. Joka vuosi
Afrikka maksaa länsimaisille pankeille enemmän pelkästään velkojen
korkoina kuin se saa kehitysapuna takaisin näiltä mailta. Velkojen
anteeksianto ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin, mutta velkataakan
helpottaminen voisi edistää Afrikan talouden kasvua. On ehdotettu, että
velkojen anteeksiannon ehtona pitäisi olla kehitysapurahojen määrän
pienentäminen.kenen mukaan? Voimakkaasti velkaantuneita köyhiä maita koskeva aloite (HIPC-aloite) käynnistettiin vuonna 1996 Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston ehdotuksesta. Aloitteella on jo ollut myönteisiä vaikutuksia köyhimmille maille.[53]
Katso myös
Lähteet
- Fage, J.D. A History of Africa (Routledge, 4th edition, 2001 ISBN 0-415-25247-4) (Hutchinson, 1978, ISBN 0-09-132851-9) (Knopf 1st American edition, 1978, ISBN 0-394-32277-0)
- Kayizzi-Mugerwa, Steve: The African Economy: Policy, Institutions and the Future. Routledge, 1999. ISBN 0-415-18323-5.
- Moshomba, Richard E.: Africa in the Global Economy. Lynne Rienner, 2000. ISBN 1-55587-718-4.
- Sahn, David E.; Paul A. Dorosh; Stephen D. Younger: Structural Adjustment Reconsidered: Economic Policy and Poverty in Africa. Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-58451-5.
Viitteet
Aiheesta muualla
World population prospects 2017 United Nations. Viitattu 14.2.2019.
Maailmanpankki: GDP per capita, PPP (current international $) - Sub-Saharan Africa 2019. Worldbank. Viitattu 10.10.2020.
Conflicts in Africa Globalissues.org. Viitattu 15. joulukuuta 2007.
OECD Global partners sivu 4.. OECD. Arkistoitu 27.10.2007. Viitattu 16. joulukuuta 2007.
South Africa- Overview 09.Mar.2007. MBendi. Viitattu 13.8. 2007. (englanniksi)
Human Development Indices and Indicators 2018 (PDF) (s. 22–25) United Nations Development Programme. Viitattu 14.2.2019. (englanniksi)
World Bank Development Indicators, World Bank, 2011, Viitattu Marraskuussa 2012
Lähde2005 (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
INSEE Réunion: 11.1 – Résultats Économiques (PDF) insee.fr. Viitattu 9.4.2008. fr
... dévoile ses propositions locales. “Enfin !” temoignages.re. 1 December 2006.
United Nations: Africa strives to revitalize agriculture, By Ernest Harsch, viitattu 18.12.2007
Farm and foreign agricultural services (USAn maataloustuet) 2006. United States Deprtment of Agriculture. Arkistoitu 20.3.2007. Viitattu 17.12.2007.
Q&A: Common Agricultural Policy (EU:n yhteinen maatalouspolitiikka) 2005. BBC. Viitattu 17.12.2007.
Richard Mshomba: How Northern subsidies hurt Africa 2002. YK Africa Recovery. Viitattu 17.12.2007.
Ulkoasiainministeriö: Afrikan uinuva vilja-aitta[vanhentunut linkki]
Ulkoasiainministeriö: Köyhät vastaan rikkaat? (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
Afrikan uinuva vilja-aitta[vanhentunut linkki]
Kalle Laaksonen ja Matleena Kniivilä: Kiina - noste vai uhka Afrikan kehitykselle? Kehitys / Utveckling, 3/2007. Ulkoasiainministeriö.
Mining in Africa today - Strategies and prospects Yhdistyneet kansakunnat. Viitattu 17 joulukuuta 2007.
United Nations, Conflict resources: from ‘curse’ to blessing, By Ernest Harsch, viitattu 18.12.2007
Africa strives to rebuild its domestic industries Yhdistyneet kansakunnat. Viitattu 17.joulukuuta 2007.
Mobile growth fastest in Africa 9. maaliskuuta 2005. BBC News. Viitattu 14. toukokuuta 2007.
Phone revolution makes Africa upwardly mobile 4. maaliskuuta 2006. Timesonline. Viitattu 14. toukokuuta 2007.
Unepfi: Sustainable banking in africa, viitattu 18.12.2007
South Africa Commercial Banking Report 2007, viitattu 18.12.2007
The Banker: Top 100 sub-saharan Banks 2006, viitattu 18.12.2007 (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
IPS: Oneworld EIP:n kehitysmaatuen hyödyt lähinnä Eurooppaan[vanhentunut linkki]
Africa - the cradle of civilization (Sivilisaatio Afrikassa) Think Quest. Arkistoitu 12.12.2007. Viitattu 17.12.2007.
Oneworld
Maailmanpankki huolestui kehitysmaiden terveydenhuollosta, Emad
Mekay,Suomen IPS,Tiistai, 16. Marraskuu 2004, viitattu 18.12.2007[vanhentunut linkki]
OECD: jäsenmaat
AIDS - a threat to rural Africa 26. elokuuta 2006. FAO. Viitattu 14. toukokuuta 2007.
BBC: Aids in Africa
Kuka kehittäisi köyhille lääkkeitä? Kepa. Arkistoitu 20.8.2007. Viitattu 17.12.2007.
Infectious
diseases of animals in sub-Saharan Africa: the wildlife/livestock
interface, Bengis, R. G., Kock, R. A., Thomson, G. R., Bigalke, R. D. ,
Infectious diseases of livestock, Volume One. 2004 (No. Ed.2) 225-238 ,
Oxford University Press
Adib Rashad: The Enduring Impact of Imperialism and Colonialism on Africa (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
Muutosten maailma 3, kansainväliset suhteet, sivut 171-177, kriisien kolmas maailma, WSOY, ISMB 951-0-25116-X
colonialism in africa
Etelä-Afrikka: Talous (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
Ethnologue.com
Ethnologue.com
infoplease: languages by countries
Where did the money go? (Arkistoituja kopioita – Internet Archive) - Transparency International
Report reveals scale of corruption in Kenya Independent. Arkistoitu 3.9.2007. Viitattu 29.12.2007.
Muutosten maailma 3, kansainväliset suhteet, sivut 177-178, Heikkonen Väisänen Ojakoski Hannula. WSOY
Africa: The Costs of Free Trade, AfricaFocus Bulletin Jul 5, 2005 (050705)
National geographic, Human Impacts in the African Rain Forest: What Can We Do?
Yale economic review, Africa: Failed economic history, viitattu 18.12.20 (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
William Minter: Africa: The Costs of Free Trade AfricaFocus. 5. heinäkuuta 2005. Viitattu 14. tammikuuta 2008. (englanniksi)
K.Griffin, foreign aid after the cold war
Eurobarometer: attitudes towards development aid
NG:
Nobel Peace Prize Goes to Micro-Loan Pioneers, Stefan Lovgren,for
National Geographic News, October 13, 2006, viitattu 17.12.2007
Africa center, The impact of Food aid, Vincent Gainey, Farm Africa, viitattu 18.12.2007 (Arkistoituja kopioita – Internet Archive)
Tiedot
Algeria
|
188,7
|
8,715
|
2,7
|
0,733
|
Angola
|
124,1
|
7,736
|
9,1
|
0,532
|
Benin
|
8,3
|
1,791
|
3,9
|
0,480
|
Botswana
|
14,8
|
15,752
|
3,0
|
0,698
|
Burkina Faso
|
10,2
|
1,310
|
4,9
|
0,370
|
Burundi
|
2,3
|
772
|
4,3
|
0,400
|
Kamerun
|
29,6
|
2,830
|
3,1
|
0,512
|
Kap Verde
|
1,9
|
6,416
|
5,8
|
0,646
|
Keski-Afrikan tasavalta
|
2,2
|
816
|
2,8
|
0,350
|
Tšad
|
9,5
|
1,531
|
2,9
|
0,388
|
Komorit
|
0,6
|
1,117
|
1,5
|
0,503
|
Kongon demokraattinen tasavalta
|
32,7
|
809
|
5,9
|
0,433
|
Kongon tasavalta
|
14,7
|
5,869
|
4,9
|
0,591
|
Norsunluurannikko
|
24,1
|
1,803
|
1,1
|
0,432
|
Djibouti
|
1,0 (2009)
|
2,290 (2009)
|
5,3
|
0,470
|
Egypti
|
229,5
|
6,324
|
5,2
|
0,690
|
Päiväntasaajan Guinea
|
19,8
|
34,739
|
8,8
|
0,587
|
Eritrea
|
2,6
|
1,196
|
1,3
|
0,483
|
Etiopia
|
47,5
|
1,380
|
9,7
|
0,442
|
Gabon
|
19,3
|
19,264
|
3,6
|
0,684
|
Gambia
|
0,9
|
1,661
|
6,0
|
0,441
|
Ghana
|
48,1
|
3,992
|
8,3
|
0,579
|
Guinea
|
5,1
|
1,128
|
2,4
|
0,411
|
Guinea-Bissau
|
1,0
|
1,407
|
3,6
|
0,420
|
Kenia
|
55,2
|
2,795
|
4,2
|
0,548
|
Lesotho
|
2,4
|
2,576
|
4,9
|
0,497
|
Liberia
|
2,0
|
878
|
11,6
|
0,430
|
Libya
|
62,4 (2009)
|
16,855 (2009)
|
4,0
|
0,724
|
Madagaskar
|
10,6
|
1,414
|
2,3
|
0,510
|
Malawi
|
5,7
|
918
|
6,8
|
0,445
|
Mali
|
10,6
|
1,099
|
4,5
|
0,380
|
Mauritania
|
4,1
|
2,571
|
2,8
|
0,506
|
Mauritius
|
11,9
|
17,714
|
4,5
|
0,777
|
Marokko
|
100,2
|
4,986
|
4,3
|
0,628
|
Mosambik
|
15,6
|
1,105
|
6,9
|
0,416
|
Namibia
|
13,1
|
9,583
|
3,7
|
0,628
|
Niger
|
6,0
|
732
|
4,3
|
0,348
|
Nigeria
|
568,5
|
5,863
|
6,8
|
0,514
|
Réunion
|
15,98[9]
|
8 233 (nominaali)[9]
|
|
0,850 (2003)[10]
|
Ruanda
|
7,5
|
1,474
|
7,3
|
0,483
|
São Tomé ja Príncipe
|
0,3
|
2,971
|
5,7
|
0,555
|
Senegal
|
14,3
|
1,981
|
3,5
|
0,466
|
Seychellit
|
1,4
|
26,386
|
4,2
|
0,772
|
Sierra Leone
|
2,2
|
877
|
5,2
|
0,336
|
Somalia
|
Ei tietoa
|
Etelä-Afrikka
|
349,8
|
12,867
|
2,7
|
0,666
|
Etelä-Sudan
|
11,8
|
2,030
|
|
0,467
|
Sudan
|
55,1
|
2,141
|
4,1
|
0,479
|
Swazimaa
|
4,0
|
6,685
|
2,1
|
0,531
|
Tansania
|
43,6
|
2,443
|
6,8
|
0,521
|
Togo
|
4,3
|
1,391
|
3,1
|
0,484
|
Tunisia
|
45,9
|
9,415
|
3,0
|
0,721
|
Uganda
|
24,7
|
1,674
|
7,4
|
0,483
|
Sambia
|
26,8
|
3,926
|
6,4
|
0,586
|
Zimbabwe
| 13,5
| 1,832
| 0,6
| 0,509
|