Translated by A.N.
Saint Simeon the Niger is mentioned in chapter 13 verse 1 of The Acts of the
Apostles, as one of the prophets of Antioch, by whom the Apostles Paul
and Barnabas had been ordained for their first missionary itinerary. The
descriptive “Niger” of his name is indicative that he originated from
Africa and, perhaps, from the land of Niger. Also mentioned among the
prophets of the Church of Antioch is Lucius the Cyrenaean, who it
appears, was also of African origin, from the area of Cyrene in Libya [like st Simon the Cyrenaean].
Saint Simeon the Niger has been allocated by Saint Epiphanius of Salamis
(PG 41, 1232) to the Holy Seventy Apostles. This signifies that it is
proper that he also be commemorated on the feast day of their Synaxis,
on the 4th of January.
Thus, in 2018 the Pan-Cretan Union of Theologians dedicated an Icon of
Saint Simeon the Niger to the Holy Metropolis of Nigeria. The icon was
the work of art of a young hagiographer, Peter Constantakis,
a 3rd year High School student at the time, currently studying at the
University of Crete. The inscription on the Icon was alsoo rendered in
the Igbo language, with the help of the Orthodox Nigerian Priest, Fr.
Cornelius, a student in Athens.
The Saint has been portrayed with the attire of a Bishop, because along
with the other holy prophets of Antioch, he had ordained the Apostles
Paul and Barnabas, which means that he had to have the rank of Bishop to
perform ordinations. Besides, it is a known fact that – according to
the ecclesiastic historians, as drawn from the ancient sources (for
example, the “Didache” of the Apostles), the proto-Christian order of
“Prophets” is the precursor to the order of Bishops. Just as the early
Saints Titus and Timothy are depicted in icons wearing the “omophorion” –
the liturgical stole worn around the shoulders to denote a bishop – even though it was not worn during their time, likewise Saint Simeon has
been depicted wearing a bishop’s omophorion. His temporal placing in
the proto-Christian era is denoted by the Christian ΙΧΘΥΣ (fish) symbol
appearing on his omophorion.
In the letter to the Orthodox Church of Nigeria the Union of Theologians made the following dedication:
“With love, and the sentiment of humility in the presence of the
Orthodox Mission, especially in areas that are in serious trouble and
dangerous - such as the ones that the Holy Metropolis of Nigeria
ministers to – we would like to present this Icon as a very small
contribution to your in-Christ labours. We pray to our Most Benevolent
God that the honouring of Saint Simeon the Niger will move our Orthodox
Christian brethren of Nigeria, of Niger, of Togo and of Benin, who will
hopefully find in him a familiar Christian role model, and one more
patron Saint, along with the others, of their homelands.”
See also
The Orthodox Church in Nigeria : Archdiocese of Nigeria, Niger, Benin & Togo
Nigeria: seeking Christ amid increased dangers...
Orthodox Mission in Tropical Africa (& the Decolonization of Africa)
The Orthodox Church in Uganda, an outgrowth of indigenous self discovery
Orthodox Nigeria
Orthodox Benin
Orthodox Togo
Orthodox Niger
The Orthodox Church in Uganda, an outgrowth of indigenous self discovery
Orthodox Nigeria
Orthodox Benin
Orthodox Togo
Orthodox Niger
Η αφιέρωση της ιεράς εικόνος του αγίου Συμεώνος Νίγερος στην Ιερά Μητρόπολη Νιγηρίας
Ο άγιος Συμεών Νίγερ αναφέρεται στις Πράξεις των αποστόλων, κεφ.
13, στίχ. 1, μεταξύ των προφητών της Αντιοχείας, από τους οποίους
χειροτονήθηκαν οι απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας για την 1η περιοδεία
τους. Η επωνυμία «Νίγερ» σημαίνει μαύρος, γι’ αυτό ο άγιος θεωρείται
αφρικανικής καταγωγής.
Ο μακαριστός καθηγητής Ηλίας Βουλγαράκης αναφέρει:
«Στο μεταξύ χρονικό διάστημα μεταστράφηκε ο Σαύλος (Πράξ. 9, 4), ο
οποίος τελικά βρέθηκε στην Αντιόχεια. Ανάμεσα στους πέντε προϊσταμένους
της Εκκλησίας και δεύτερος στην τάξη μετά τον Βαρνάβα, ήταν ο «Συμεών ο
καλούμενος Νίγερ» (Πραξ. 13,1) δηλαδή με το παρόνομα ο Μαύρος. Αυτός και
ο Αιθίοπας που μετέστρεψε ο Απ. Φίλιππος (Πραξ. 8,26) είναι οι πρώτοι
γνωστοί μαύροι Χριστιανοί» (Βουλγαράκης, «Φυλετικές διακρίσεις και Ορθοδοξία», κεφ. «Η πρώτη Εκκλησία», περιοδικό Πάντα τα έθνη 32, Δ΄ τρίμηνο, 1989, σελ. 6-8, αναδημοσίευση στην ιστοσελίδα της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος).
Μεταξύ των προφητών της Εκκλησίας Αντιοχείας αναφέρεται επίσης ο Λούκιος
ο Κυρηναίος, επίσης, ως φαίνεται, αφρικανικής καταγωγής, από την
περιοχή της Κυρηναϊκής της Λιβύης [όπως ο Σίμων ο Κυρηναίος].
Ο άγιος Συμεών Νίγερ από τον άγιο Επιφάνιο Σαλαμίνος κατατάσσεται στους
αγίους εβδομήκοντα αποστόλους (PG 41, 1232). Αυτό σημαίνει ότι αρμόζει
να τιμάται στην εορτή της Σύναξής τους, 4 Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα, ο
άγιος Επιφάνιος γράφει: «ἀπέστειλεν δὲ καὶ ἄλλους ἑβδομήκοντα δύο
κηρύττειν, ἐξ ὧν ἦσαν οἱ ἑπτὰ οἱ ἐπὶ τῶν χηρῶν τεταγμένοι, Στέφανος
Φίλιππος Πρόχορος Νικάνωρ Τίμων Παρμενᾶς καὶ Νικόλαος, πρὸ τούτων δὲ
Ματθίας ὁ ἀντὶ Ἰούδα συμψηφισθεὶς μετὰ τῶν ἀποστόλων· μετὰ τούτους δὲ
τοὺς ἑπτὰ καὶ Ματθίαν τὸν πρὸ αὐτῶν Μάρκον καὶ Λουκᾶν, Ἰοῦστον, Βαρνάβαν
καὶ Ἀπελλῆν, Ῥοῦφον, Νίγερα καὶ τοὺς λοιποὺς τῶν ἑβδομήκοντα δύο».
Έτσι, το 2018 ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων αφιέρωσε μια εικόνα του
αγίου Συμεώνος Νίγερος στην Ιερά Μητρόπολη Νιγηρίας. Η εικόνα
φιλοτεχνήθηκε από τον νεαρό Ρεθεμνιώτη αγιογράφο Πέτρο Κωνσταντάκη,
τότε μαθητή της Γ΄ Λυκείου και σήμερα φοιτητή του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η επιγραφή της εικόνας αποδόθηκε στη γλώσσα Igbo με τη βοήθεια του
ορθοδόξου Νιγηριανού κληρικού π. Κορνηλίου, φοιτητή στην Αθήνα.
Ο μητροπολίτης Νιγηρίας Αλέξανδρος με Ορθόδοξες Νιγηριανές. Metropolitan Alexander with Orthodox people, from the article Pray for the peace in Nigeria & all Africa...
Ο άγιος απεικονίσθηκε ως επίσκοπος, επειδή, μαζί με τους λοιπούς αγίους
προφήτες της Αντιοχείας, χειροτόνησε τους αποστόλους Παύλο και Βαρνάβα,
συνεπώς έφερε επισκοπικό βαθμό. Είναι γνωστό εξάλλου ότι, κατά τους
εκκλησιαστικούς ιστορικούς, όπως αντλείται από αρχαίες πηγές (π.χ. την
Διδαχή των αποστόλων), η πρωτοχριστιανική τάξη των «προφητών» είναι ο προπομπός της τάξης των επισκόπων. Όπως απεικονίζονται ως επίσκοποι και
οι άγιοι Τίτος και Τιμόθεος, φορώντας ωμοφόριο, καίτοι τότε δεν το
φορούσαν, ομοίως απεικονίσθηκε και ο άγιος Συμεών. Η χρονική τοποθέτησή
του στην πρωτοχριστιανική εποχή υποδηλώνεται με τους ιχθείς.
Στην επιστολή του προς την Ορθόδοξη Εκκλησία της Νιγηρίας ο Σύνδεσμος
αναφέρει: «Με αγάπη και αίσθημα ταπεινώσεως προ του άθλου της Ορθοδόξου
Ιεραποστολής, ιδιαίτερα σε περιοχές εμπερίστατες και επικίνδυνες, όπως
οι χώρες που διακονεί η Ιερά Μητρόπολις Νιγηρίας, καταθέτομε το παρόν ως
ελάχιστη συμβολή στον εν Χριστώ αγώνα σας. Ευχόμεθα στον Πανάγιο Θεό, η
τιμή του αγίου Συμεώνος Νίγερος να συγκινήσει τους αδελφούς μας
ορθοδόξους χριστιανούς της Νιγηρίας, του Νίγηρος, του Τόγκο και του
Μπενίν, οι οποίοι στο πρόσωπό του ίσως βρουν ένα οικείο χριστιανικό
πρότυπο και έναν ακόμη, πλην των υπολοίπων, προστάτη άγιο της πατρίδας
τους».
Three contemporary Orthodox Saints & the African peoples: Saints Porphyrios of Kafsokalyvia (an area, whose name means "the hut burner", on Holy Mount Athos), Paisios the Hagiorite and Jacob of Evia...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου