Τετάρτη 19 Απριλίου 2023

H Σταύρωση της Αφρικής

Ο τεράστιος πλούτος της Μαύρης Ηπείρου έγινε πλούτος της Δύσης και δική της τραγωδία

 

Orthodox Metropolis of Zambia


«Ο λαός σου δεν μπορεί άλλο, Κύριε,
Αντί πετρελαίου και αερίου
Πουλάνε τη χώρα μας»

Azagaia, “Vendem o Pais,” («Πουλάνε τη χώρα μας»)

Σε προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στην περίπτωση της Μαδαγασκάρης, μιας πάμφτωχης πρώην αποικίας της Γαλλίας, που τώρα, δίπλα στα άλλα τεράστια προβλήματά της έχει να αντιμετωπίσει και την κλιματική αλλαγή – και στην οποία η ελληνική κυβέρνηση εξήγαγε, για λογαριασμό του Ισραήλ, το κακόβουλο λογισμικό Predator.

Η Μαδαγασκάρη νίκησε τους Γάλλους στρατιωτικά τον 19ο αιώνα, όταν πρωτοπήγαν να την κατακτήσουν, αλλά το Παρίσι τους πήρε πίσω την ανεξαρτησία τους με οικονομικά μέσα, υποχρεώνοντάς τους μάλιστα να καταβάλλουν πολεμικές αποζημιώσεις. Μια ιστορία κάπως παρόμοια, τηρουμένων των αναλογιών, με την ημι-ακύρωση της Ελληνικής Επανάστασης, μέσω των «δανείων της Ανεξαρτησίας» (που μάλλον της εξάρτησης θά ’πρεπε να ονομάζονται) και που η οργάνωσή τους έχει κατά καιρούς αποδοθεί στους Ρότσιλντ, χωρίς όμως να αποδειχθεί αυτό.

Κάποια στιγμή οι Γάλλοι έκαναν τη Μαδαγασκάρη και επίσημα αποικία τους, οι ντόπιοι όμως μάλλον δεν το βρήκαν αυτό πολύ του γούστου τους και όλο και ξεσηκώνονταν. Η καταστολή των εξεγέρσεων αυτών προκάλεσε, ανάλογα με τις πηγές, από εκατό έως επτακόσιες χιλιάδες νεκρούς. Η τελευταία μεγάλη σφαγή που έκαναν οι Γάλλοι στο νησί ήταν το 1947, με 40.000 νεκρούς.

Νεοαποικιοκρατία

Το νησί κέρδισε τελικά την ανεξαρτησία του, αλλά, όπως και σε πολλές άλλες αφρικανικές και ασιατικές χώρες, η αποικιοκρατία αντικαταστάθηκε απλώς από τη νεοαποικιοκρατία, με τους δυτικούς και ιδίως τους Γάλλους να εκμεταλλεύονται ανελέητα μέχρι και σήμερα τον πλούτο της χώρας και τη δουλειά των ανθρώπων της, όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλη την Αφρική.

Σε πολλές μάλιστα χώρες, τα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα που έδωσαν πολύχρονες, άφθαστου ηρωισμού μάχες κατά των ξένων, εκφυλίστηκαν, ενίοτε φτάνοντας μέχρι του σημείου να γίνουν τα ίδια φορείς της νέο-αποικιοκρατίας.

Θυμάμαι τον Μιχάλη Ράπτη-Pablo, κύριο, και για μια ολόκληρη περίοδο μοναδικό διεθνώς, υποστηρικτή, ως ηγέτη τότε της 4ης Διεθνούς, με κάθε δυνατό μέσο, περιλαμβανομένου του εφοδιασμού και της κατασκευής ακόμα όπλων, της Αλγερινής Επανάστασης, να μου λέει πόση έκπληξη ένοιωσε όταν είδε μπαρουτοκαπνισμένους καπετάνιους του αλγερινού FLN (ΕΑΜ) να κυκλοφορούν επιδεικτικά μεταμορφωμένοι έξι μήνες αργότερα με τις πολυτελείς κούρσες τους και να διάγουν βίο προυχόντων. Την ίδια έκπληξη που ένοιωσα και εγώ όταν ο θυρωρός του κρατικού θεάτρου του Ζάγκρεμπ, περήφανος αυτός, με οδήγησε στο ειδικό θεωρείο που κρατούσε, όπως οι βασιλιάδες του παλιού καιρού, ο Τίτο, αρχηγός ενός από τα μεγαλύτερα επαναστατικά κινήματα της Ευρώπης, των παρτιζάνων της Γιουγκοσλαβίας.

Μερικές φορές οι ξένες υπηρεσίες έβαλαν και το χεράκι τους βέβαια να ευνοήσουν αυτή τη μετάλλαξη των ηγεσιών των εθνικοαπελευθερωτικών κινημάτων. Ενδεχομένως τον ρόλο αυτό έπαιξαν στην Αλγερία, σύμφωνα με ορισμένες φήμες, που δεν γνωρίζω όμως αν ευσταθούν, οι υπηρεσίες της Δυτικής Γερμανίας στο πραξικόπημα με το οποίο αντικαταστάθηκε ο πρώτος πρόεδρος Μπεν Μπέλα από τον αρχηγό του στρατού Μπουμεντιέν.

Μοζαμβίκη

Ο τυφώνας Freddy έπληξε άγρια και τη Μοζαμβίκη, όπου μάλιστα, κατά μία σατανική σύμπτωση, όλα αυτά συνέπεσαν με τον θάνατο του μεγάλου hip hop καλλιτέχνη Azagaia, ειδώλου στη χώρα του, αλλά και σε όλες τις χώρες που μιλούν τα πορτογαλικά. Αυτός ήταν που τραγουδούσε

Ο λαός σου δεν μπορεί άλλο, Κύριε
Αντί πετρελαίου και αερίου πουλάνε τη χώρα μας

στίχους στο εμβληματικό τραγούδι του «Vendem o Pais», («Πουλάνε τη χώρα»). Πολύ δημοφιλής στη χώρα του, τόσο στη νεολαία όσο και στους πιο ηλικιωμένους, ο Azagaia έμπηγε το μαχαίρι στις μεγάλες πληγές των αποτελεσμάτων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας της χώρας του και της Αφρικής. Ο θάνατός του έβγαλε εκατομμύρια στους δρόμους και η κυβέρνηση της Μοζαμβίκης απάντησε με σκληρή καταστολή.

 

Αμερική, Ρωσία, Κίνα και παναφρικανισμός

Δώσαμε παραπάνω μια εκλεκτική και πολύ περιορισμένη ασφαλώς, αλλά χαρακτηριστική εικόνα μερικών από τα πολλά και τεράστια προβλήματα που ταλανίζουν τη Μαύρη Ήπειρο, που τόσο συχνά το άφθονο αίμα των λαών της από Μαύρη την έβαψε Κόκκινη. Ο τεράστιος πλούτος της έγινε πλούτος της Δύσης και δική της τραγωδία.

Φυσικό είναι, σε αυτές τις συνθήκες, και τα λαϊκά κινήματα της ηπείρου, αλλά και πολλές κυβερνήσεις να βλέπουν με ευνοϊκό μάτι την είσοδο της Κίνας στην περιοχή και την επάνοδο της Ρωσίας, ενώ κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος η ιδέα περιφερειακών συσπειρώσεων και το ευρύτερο όραμα του παναφρικανισμού.

Η απάντηση των Αμερικανών στην πρόκληση αυτή είναι κυρίως η γενίκευση των επεμβάσεων της CIA και της ιδιαίτερα δραστήριας και επιθετικής, σε όλη την ήπειρο, AFRICOM, της διοίκησης των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων για την Αφρική, επεμβάσεις στις οποίες σπανιότατα αναφέρεται ο δυτικός τύπος. Και το να δίνουν μαθήματα στους Αφρικάνους πώς να αποφεύγουν τις συνεργασίες με τους Κινέζους και τους Ρώσους.

Μόνο που οι καιροί έχουν αλλάξει. Της τά ’παν έξω από τα δόντια της Αμερικανίδας αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις οι ηγέτες των χωρών που επισκέφθηκε πρόσφατα. Όσο για τον πρόεδρο της Αφρικανικής Ένωσης, εξήγησε με τα ακόλουθα λόγια τη θέση των Αφρικανών: «Όταν μιλάμε, συχνά δε μας ακούνε ή πάντως δεν ενδιαφέρονται για το τι λέμε. Αυτό είναι που θέλουμε να αλλάξουμε. Και να μη μας λέει κανένας: μη δουλεύετε με τον ένα ή με τον άλλο. Θέλουμε να δουλεύουμε και να εμπορευόμαστε με όλους» (Why Africa Chose China | Defend Democracy Press).

Αν η ανάκτηση ή η απώλεια της αξιοπρέπειας είναι επίσης και ένας δείκτης για το ποιος έχει ή δεν έχει μέλλον, η Αφρική και ο μη δυτικός κόσμος ανεβαίνουν, η Ευρώπη (και η Ελλάδα μαζί της) πέφτει. Έστω και αν ξεκινάνε από πολύ διαφορετικά, προς το παρόν, επίπεδα.

Μακάρι να είχαμε και εμείς καναν πολιτικό σαν αυτούς που εμφανίζονται τώρα στη Μαύρη Ήπειρο. Πού τέτοια τύχη όμως;

Υ.Γ.: Στο άρθρο μας για τις κυρώσεις στη Ρωσία και στη Λευκορωσία, παραλείψαμε κάτι ουσιώδες. Τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν μπλοκάρει 350.000 τόνους λιπάσματα που προορίζονται για φτωχές αφρικανικές χώρες, παρά το γεγονός ότι η Ρωσία έχει δηλώσει ότι τα χαρίζει και, επομένως δεν θα έχει εισοδήματα από αυτά. Ταυτόχρονα όμως οι Ευρωπαίοι έχουν άρει τις κυρώσεις για εισαγωγές ρωσικών λιπασμάτων προς τις ίδιες, παρά το ότι από αυτές κερδίζει η Ρωσία, γιατί χρειάζονται τα λιπάσματα. Τι κι αν πεθάνουν μερικοί ακόμα Αφρικάνοι; Μαύροι είναι άλλωστε, όχι άνθρωποι.

#νεοαποικιοκρατία#Αφρική

Orthodox Easter (Pascha) 2023 in Zambia & Mozambique / La fête de la Résurrection du Christ, Kananga

Páscoa Ortodoxa ::Maputo Mozambique!
Cristo ressuscitou dos mortos,
venceu a morte com a morte,
aos que estavam no túmulo
Cristo deu a Vida!
Χριστός Ανέστη
 
Ορθόδοξο Πάσχα :: Maputo Mozambique!
Χριστός αναστήθηκε εκ νεκρών,
Έχει ξεπεράσει τον θάνατο με θάνατο,
εκείνα που ήταν στον τάφο
Ο Χριστός έδωσε τη Ζωή!

 


Orthodox Metropolis of Zambia


 
Χριστός Ανέστη from St Nicholas in Kapiri.
With the blessings of Archbishop Ioannis of Zambia and with the profound help of Greek community of Copper belt Community the parish of St Nicholas in Kapiri Mposhi experienced and cerebrated the Great Feast of Pascha with joy and brightness.
Χριστός Ανέστη
Christ is risen
Khristu Washukuka
Khristu Wauka
Christ est Ressuscite
Khristu Wabuka
Khristu Wovenya
Khristu Asukile
 
Χριστός Ανέστη from St Nicholas in Kapiri.
Με τις ευλογίες του Αρχιεπισκόπου Ιωάννη Ζάμπιας και με την βαθιά βοήθεια της Ελληνικής κοινότητας Copper belt Community η ενορία του Αγίου Νικολάου στο Καπίρι Μόσχης βίωσε και εορτάσε με χαρά και φωτεινότητα τη Μεγάλη Γιορτή του Πασχά.
Χριστός Ανέστη
Χριστός Ανέστη
Χριστός Ανέστη\n
Khristu Wauka
Χριστός Ανέστη
Ο Χριστός με κοιτάζει
Χριστός των υφαντών
Χριστός Ανέστη.
 
 
La fête de la Résurrection du Christ
C'est dans une climat de solennité et de joie que la Résurrection de notre Seigneur Jésus Christ a été fêtée dans notre Archevêché. Sous une pluie douce des bénédictions, son Éminence Mgr CHARITON notre Archevêque entouré de son clergé et d'une foule des fidèles a rehaussé de sa présence en la grande cathédrale de Saint André le Premier appelé pour fêter cet événement. Jour de la Résurrection, peuples rayonnons de joie, entonne le choeur sous un ton angélique, exultons d'allégresse et de joie. 
LE CHRIST EST RESSUSCITÉ crie d'une voix forte notre Père spirituel, VRAIMENT IL EST RESSUSCITÉ répond en une voix tout le peuple réuni. Que le Christ notre Dieu ressuscité bénisse chacun de vous et vous comble de ses grâces. Le CHRIST EST RESSUSCITÉ.

Τρίτη 18 Απριλίου 2023

Sudan fighting: RSF and army clash in Khartoum for third day

 


Hospitals have been shelled in Sudan as fighting between rival armed factions continues for a third day, doctors say.

Patients in the capital, Khartoum, have appealed for safe passage as gun battles rage in the city.

Violence between the army and a paramilitary group called the Rapid Support Forces (RSF) has left around 100 people dead, a doctors' union said.

Both sides claimed to control key sites in Khartoum, where residents sheltered from explosions.

The Sudan Doctors' Trade Union says there has been severe damage to al-Shab Teaching Hospital in Khartoum, along with two other hospitals, caused by clashes and "mutual shelling".

It called the attacks a violation of international law.

More than 1,800 civilians and fighters have been injured according to Volker Perthes, the UN envoy for Sudan. He also put the death toll at 185 people on Monday, higher than the doctors' union.

The two sides held a brief ceasefire on Sunday to allow the wounded to be evacuated, although it was not clear how strictly they stuck to it.

On Monday, clouds of smoke were visible above Khartoum's main airport, with TV showing images of fires and explosions. Army air strikes targeted RSF bases, some of which are embedded in residential areas.

The fighting is between army units loyal to the de facto leader, Gen Abdel Fattah al-Burhan, and the RSF, a notorious paramilitary force commanded by Sudan's deputy leader, Mohamed Hamdan Dagalo, better known as Hemedti.

He said on Monday that the international community must intervene, and branded Gen Burhan "a radical Islamist who is bombing civilians from the air". Gen Burhan has said he is willing to negotiate.

Alarmed neighbours Kenya, South Sudan and Djibouti are planning to send their presidents to help mediate in the crisis, however this is not currently possible because the airport is closed.

The US, EU and UK have called for an immediate end to the fighting.

There has been fierce fighting around the country's seat of power, the Republican Palace. The army says it remains in control of all its bases, including its Khartoum headquarters, where heavy weapons have been used during intense clashes.

The sound of gunfire and explosions has hardly stopped since Saturday morning. One estimate put the number of injured at 1,100.

Beyond the capital, the army says it is in control of eastern parts of the country and the key Red Sea port of Port Sudan. But fighting is continuing in Darfur, where the RSF is strong, and also in Kordofan in the south.

line

Sudan: The basics

  • Sudan is in north-east Africa and has a history of instability: The military toppled long-time leader Omar al-Bashir in 2019 after mass protests
  • It then overthrew a power-sharing government in 2021, putting two men at the helm: The head of the army and his deputy, who is also the head of a paramilitary group called the RSF
  • They disagree on how to restore civilian rule to Sudan: The RSF leader claims to represent marginalised groups against the country's elites but his forces were accused of ethnic cleansing
line

Sudan state TV is now back on air and broadcasting pro-army songs and anthems, after many hours without transmission.

The internet is still up and running - no doubt because the military wants to make sure their version of events and their propaganda narrative out, suggests BBC Sudan analyst James Copnall.

But electricity is down in many places and water supplies to homes have been cut, leaving terrified residents no choice but to venture onto Khartoum's streets in search of drinking water.

One group of students trapped inside the headquarters of an oil company in Khartoum by heavy fighting told the BBC that they has not had food or water in three days.

Speaking on Monday, one student said the group were trapped "in the middle of a heavy firefight", while another said air force jets were constantly bombing the area and "flying strikes from above".

Sudan is a majority-Muslim country and the fighting has brought an abrupt end to the kind of outdoor socialising that usually happens during Ramadan after the day-time fast is broken.

On Sunday and early Monday, the RSF claimed to occupy sites in Khartoum such as the presidential palace.

But some accounts indicated that the army had regained control of the airport, with the military saying they were dealing with "small pockets of rebels".

The army previously denied that the RSF had seized key sites in the capital, and witnesses in the country told Reuters news agency that the army appeared to be making gains after blasting RSF bases with air strikes.

Residents of Khartoum have spoken of fear and panic, and reported gunfire and explosions.

"We live on a rooftop on the third floor and the airplanes fly really close to the roofs and its terrifying," Duaa Tariq told the BBC. She said she was running out of food and water.

Another Khartoum resident, Kholood Khair, said residents could not be sure of safety anywhere. "All civilians have been urged to stay at home, but that has not kept everyone safe."

The major sticking points between the army and RSF are over the plans to incorporate the 100,000-strong RSF into the army, and over who would then lead the new force.

A chorus of international voices has called for a permanent end to the violence.

Leading Arab states and the US have also urged a resumption of talks aimed at restoring a civilian government, while the African Union has announced that it is sending its top diplomat, Moussa Faki Mahamat, to try to negotiate a ceasefire.

Egypt and South Sudan also offered to mediate between the warring factions, according to a statement by the Egyptian presidency.

Satellite image showing smoke over Khartoum 
Image source, Maxar Technologies
Image caption,
Thick black smoke was seen over Khartoum (satellite image ©2023 Maxar Technologies)

Death toll estimates have varied.

The Central Committee of Sudan Doctors reported 97 civilians killed and dozens among security forces dead, as well as 942 people injured.

Meanwhile, the World Health Organization says more than 83 people have been killed and more than 1,100 people injured across the country since Thursday, when the RSF began mobilising its forces. It does not specify how many civilians have died in the fighting.

Among the dead are three staff members of the UN World Food Programme (WFP), which has suspended its operations in the country.

In a statement, the WFP said it was "horrified" by the news of the deaths, adding that one of its aircraft had been damaged at Khartoum airport during an exchange of gunfire on Saturday, which it says impacted its ability to provide aid.

Map of key sites in Khartoum

Additional reporting by Robert Plummer and Mattea Bubalo

Related Topics

More on this story

Πατριαρχείο Αλεξανδρείας: Πάσχα με προσευχές για τους Έλληνες του Σουδάν

Το ΒΗΜΑ της Εκκλησίας

Με λαμπρότητα και θρησκευτική μεγαλοπρέπεια εόρτασαν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί την Ανάσταση του Κυρίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Αλεξάνδρειας.

Η ΑΘΜ ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β΄, συμπαραστατούμενος από τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυκράτιδος κ. Παντελεήμονα, Αρχιγραμματέα της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, προέστη της τελετής της Αναστάσεως και προεξήρχε της Αναστάσιμης Θείας Λειτουργίας, μεταφέροντας προς όλους το χαρμόσυνο μήνυμα «Χριστός Ανέστη!».

Παρέστησαν, επίσης, ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στην Αλεξάνδρεια, κ. Αθανάσιος Κοτσιώνης, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητος Αλεξανδρείας κ. Ανδρέας Βαφειάδης και εκπρόσωποι ελληνικών Συλλόγων και Οργανισμών της Πόλεως.

Την Κυριακή του Πάσχα, 16 Απριλίου, τελέστηκε στην Ιερά Πατριαρχική Μονή Οσίου Σάββα του Ηγιασμένου στην Αλεξάνδρεια ο πανηγυρικός Εσπερινός της Αναστάσεως.

Ο Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης κ.κ. Θεόδωρος Β΄ κατήλθε εν πομπή από την Αίθουσα Θρόνου της Μονής στον Ιερό Πατριαρχικό Ναό του Οσίου Σάββα, όπου προεξήρχε του Εσπερινού της Αγάπης, συγχοροστατούντων των Αρχιερέων του Θρόνου, Σεβ. Μητροπολίτου Ναυκράτιδος κ. Παντελεήμονος και Πανιερ. Μητροπολίτου Ταμιάθεως κ. Γερμανού.

Μέσα σε κλίμα χαρμόσυνο, ανεγνώσθη το Ιερό Ευαγγέλιο από τον Μακαριώτατο στην ελληνική, ενώ ακολούθησαν οι Αρχιερείς και ο ιερός κλήρος, σε διάφορες γλώσσες.

Ο Αλεξανδρινός Προκαθήμενος, αφού ευχαρίστησε όλους για την παρουσία τους, είπε: 

«Η σκέψη και η προσευχή μου στρέφονται προς τους εμπερίστατους αδελφούς της Αφρικής και όπου γης. Η σκέψη και η προσευχή μου στρέφονται προς τους χαροκαμένους γονείς των νέων των Τεμπών. Στρέφεται προς τους δοκιμαζομένους σήμερα Έλληνες του Σουδάν και τον Μητροπολίτη, μας Σάββα… Κουράγιο παιδιά μου, κουράγιο!

Αυτή θα είναι η ευχή μου για το φετινό Πάσχα. Η χαρά της Αναστάσεως να είναι ελπίδα, παρηγορία και δύναμη ακατάβλητη. Έχουμε Χριστό στην καρδιά μας; Έχουμε την Ανάσταση! Έχουμε Χριστό στη ψυχή μας; Έχουμε την υπομονή! Έχουμε Χριστό στη ζωή μας; Έχουμε ειρήνη και αγάπη!».

Ακολούθως, ο Μακαριώτατος επισκέφθηκε τον Οίκο Ευγηρίας της Ελληνικής Κοινότητος, όπου αντάλλαξε τον Αναστάσιμο χαιρετισμό με τους περιθαλπομένους γέροντες και τους εργαζομένους, προσφέροντας δώρα και ευλογίες σε όλους.

Τέλος, παρεκάθησε στο Πασχάλιο γεύμα που παρέθεσε η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας στο εντευκτήριό της προς όλους τους παροίκους της Μ.Πόλεως.


Διαρκής επικοινωνία του Αλεξανδρινού Προκαθήμενου με τον Μητροπολίτη Νουβίας κ. Σάββα

Εξάλλου, από την πρώτη στιγμή της ενάρξεως των αιματηρών εχθροπραξιών στην πρωτεύουσα Χαρτούμ του Σουδάν, τη 15η Απριλίου, η ΑΘΜ ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β’ ευρίσκεται σε διαρκή τηλεφωνική επικοινωνία με τον επιχώριο Ποιμενάρχη, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νουβίας κ. Σάββα, ο οποίος θυσιαστικώς στέκεται δίπλα στο ποίμνιό του και περιθάλπει αυτό στο Μητροπολιτικό οίκημα, και δι’ αυτού με τους Έλληνες που διαβιούν στη χώρα.

Επίσης, ο Μακαριώτατος συνεργάζεται επί του θέματος με τον Πρέσβη της Ελλάδος στο Κάϊρο κ. Νικόλαο Παπαγεωργίου, στις διπλωματικές αρμοδιότητες του οποίου υπάγεται και το κράτος του Σουδάν.

Σήμερα, 18 Απριλίου, ο Προκαθήμενος της πρεσβυγενούς Αλεξανδρινής Εκκλησίας, σε προγραμματισμένη συνάντηση που θα έχει στο Κάϊρο με τον Πρόεδρο της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι, θα συζητήσει σχετικώς μαζί του, με σκοπό την προστασία των Ελλήνων παροίκων και την επίλυση του ανακύψαντος προβλήματος, αφού η Αίγυπτος εμπλέκεται ενεργά στην διαδικασία απεμπλοκής και ειρηνεύσεως στη γειτονική χώρα του Σουδάν.

Ο Μακαριώτατος εκζητεί πατρικώς την προσευχή όλων, ώστε να πρυτανεύσει η λογική και ειρήνη μεταξύ των εμπλεκομένων στην σύρραξη μερών.

Για Τρίτη ημέρα εγκλωβισμένοι στη Μητρόπολη ο Μητροπολίτης Νουβίας και 15 πιστοί

 
Φωτο από εδώ

Την ίδια ώρα, στο Σουδάν παραμένει έκρυθμη η κατάσταση, με τον Μητροπολίτη Νουβίας και παντός Σουδάν κ. Σάββα, που βρίσκεται από το Μ. Σάββατο εντός της Μητρόπολης στο Χαρτούμ μαζί με 15 ακόμα άτομα, να δηλώνει στην ΕΡΤ: «Είμαστε σήμερα στο επίκεντρο της διαμάχης. Χρησιμοποιούν βαρύ οπλισμό σήμερα. Δεν μπορεί κανείς να βγει έξω, ούτε τις πόρτες να ανοίξει. Υπάρχουν αδέσποτες σφαίρες, οπότε είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και σε σημεία που δεν μπορούν να χτυπήσουν σφαίρες, γιατί τις προηγούμενες ημέρες χτύπησαν και τις πόρτες και τα παράθυρα, οπότε είμαστε σε σημεία τέτοια που να μην κινδυνεύουμε».

Αναφερόμενος στο θέμα των προμηθειών και τις ανάγκες που υπάρχουν, τόνισε ότι «Δόξα τω Θεώ, έχουμε επάρκεια σε τρόφιμα και σε νερό. Δεν έχει ρεύμα και νερό, χρησιμοποιούμε τη γεννήτρια μία ώρα την ημέρα, μιάμιση περίπου, για να μπορέσουμε να φορτίσουμε τα κινητά και να προμηθευτούμε νερό από τα φίλτρα γιατί δεν μπορούμε να προμηθευθούμε ούτε πετρέλαιο για να έχουμε τη γεννήτρια σε συνεχή λειτουργία. Είναι δύσκολη κατάσταση […] Περιμένουμε και ελπίζουμε σε ένα θαύμα».

Για την κατάσταση της υγείας των δυο Ελλήνων τραυματιών, ο Σεβασμιώτατος δήλωσε ότι «Είναι καλά. Είναι σε νοσοκομείο στο Χαρτούμ και περιμένουν απλά το χειρουργείο, διότι δεν μπορούν τα νοσοκομεία εξαιτίας της κατάστασης να προμηθευτούν τα απαραίτητα χειρουργικά υλικά από τα ιατρικά καταστήματα».

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον τελευταίο απολογισμό, κατά τη διάρκεια των τριών ημερών των μεταξύ του στρατού του στρατηγού Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Μπουρχάν και των ισχυρών παραστρατιωτικών δυνάμεων του στρατηγού Μοχάμεντ Χαμντάν Ντάγκλο, έχουν σκοτωθεί περισσότεροι από 185 άνθρωποι και έχουν τραυματιστεί 1.800 άμαχοι και μαχητές. Τα παραπάνω στοιχεία γνωστοποίησε το βράδυ της Δευτέρας ο επικεφαλής της αποστολής του ΟΗΕ στο Σουδάν, Φόλκερ Πέρτες.

 

Κυριακή 16 Απριλίου 2023

Metropolitan Jeronymos Muzeeyi: "Tuleekaanire waggulu nti Kristo azuukidde, buli omu mu Uganda wa ddembe!"


OBUBAKA BWA PASIKA (2023) ERI E’GGWANGA



Abaana bange abaagalwa mu Kristo,
Kristo Azuukidde.
“Nze kuzuukira n’obulamu” (Yok. 11:25).

Yesu Kristo, Mukama waffe era omulokozi, yajja ku nsi okutuwa obulamu obuggya. Obulamu buno obuggya, okusookera ddala, busangibwa mu Katonda, Katonda ow’amazima era omulamu. Wano ku nsi, bwe bulamu bw’abatukuvu.
Kyokka, obulamu buno okusobola okujja, kyetaagisa okumanya obulungi Katonda ow’amazima era omulamu. Kristo yamutubikkulira. Oyo abufunye, ajjudde okwagala era ali mu kussa ekimu ne Katonda ono, abantu banne n’ebitonde. Ekisinga obukulu, obulamu buno obuggya bwesigamiziddwa ku kubeera nga Katonda bw’ayagala, n’okuva ku kibi.
Ekituufu kiri nti awali ekibi, waliwo okufa.
Katonda abeera mu batukuvu atuyita okwenenya buli kiseera tubeere abasaanira obwakabaka bwe obw’omu ggulu, obulamu bwe obutaggwaawo. Wano, Mukama waffe era Omulokozi akissaako akabonero ng’agamba nti “Nze kuzuukira n’obulamu (Yok. 11:25)”, okuyitibwa okwenjawulo eri Abakristiyani Abasodokisi.
Eno y’ensonga lwaki Ekklesia y’Abasodokisi ewa okuzuukira kwa Mukama waffe era Omulokozi waffe, Yesu Kristo, amakulu mangi.
Embaga eno nkulu nnyo ku Kalenda y’Ekklesia y’Abasodokisi. Ye mbaga Ssemabaga, era entabiro z’embaga. Nga balina ekitangaala ekiva mu nsibuko y’ekitangaala, Abakristo Abasodokisi bakuza embaga y’Okuzuukira kwa Yesu Kristo n’essanyu lingi. Kye ssanyu nga buli kimu kijjudde obulamu, obulamu okuva mu ntaana enjereere. Obulamu buno bwennyini kwe kwolesebwa kwa Mukama omulamu afuga. Okuwa buli muntu obuvumu, essuubi, okwagala n'okukkiriza.
Kristo eyazuukira ye byonna era mu byonna. Omuntu atuuka ku buwanguzi ku kufa, mu ngeri endala atuuka ku bulamu obutaggwaawo. Ekklesia ya Kristo, nga gwe mubiri gwa Kristo, y’egenda okututwala mu bulamu obutaggwaawo.
Omuntu kimugwanira okukyalira Kristo ku musaalaba asobole okutegeera obugazi n’obuziba bw’obulamu buno obuggya. Mu mazima, Kristo ku musaalaba ayiwa omusaayi gwe olw’okusonyiyibwa kw’ebibi byaffe. Atununula n’atutabaganya ne Katonda. Ku mulyango oguyingira mu Ekklesia ya Kristo, tuzaalibwa omulundi ogw’okubiri amazzi n’omwoyo.
Mu Klezia, ekyokunywa n’emmere yaffe enkulu, ng’Abakristaayo Abasodokisi, gwe musaayi n’omubiri ebya Kristo. Mu kussa ekimu, tufuna okusonyiyibwa ebibi n’obulamu obutaggwaawo.
Wano omuntu ategeera okuzuukira n’obulamu bwa Kristo okuva mu kussa ekimu, Kristo anaaza omuntu waffe ow’omunda n’obulamu bwaffe n’akyusa obutonde bwaffe. Kristo aggyawo obutwa bw’ekibi n’okuluma kwa sitaani. Tusumululwa era ne tuyingizibwa mu magye ng’abaana ab’obulenzi nab’obuwala ba Katonda, Kitaffe, olw’Ekisa.
Mu kuzuukira kwa Kristo mwe muli essuubi ly'eggwanga eryagalwa Uganda. Nga twolekagana n’okusoomoozebwa kw’eggwanga lyaffe ekulu, batabani ne bawala ba Katonda Kitaffe ab’eddembe, olw’Ekisa, beetegefu era baweereddwa amaanyi n’okwolesebwa kwa Kristo eyazuukira okusitula eggwanga lino okuva waggulu okutuuka ku ntikko. Ekikulu mu kubeerawo kwabwe bwe bubaka bw’okuzuukira. Buba bubaka bwa buwanguzi, buwanguzi ku kufa n’obuwanguzi olw’obulamu obutaggwaawo. Obuwanguzi buno bwa kuleeta mutindo gwo bulamu eri Uganda era ddala eri Bannayuganda bonna. Buba bubaka okwagala mwe kusinga mu kussa ekimu kwaffe ne Katonda, bannaffe n’ebitonde.
Obubaka buno bukkaatiiriza obutuufu bw’omubala gwaffe “Ku lwa Katonda n’Ensi Yange”. Era kiteeka obwawufu bwa Kristo n’okwetongola, ng’omulokozi asobola okutuwa obulamu bw’amazima, wakati mu bulamu bwaffe obw’obuli bw’enguzi, ku nteekateeka y’eggwanga.
Tuzuukusa essuubi lyaffe okusukkuluma ebyo ebinyigiriza obulamu bwaffe. Tuleekaanire waggulu nti Kristo azuukidde, buli omu mu Uganda wa ddembe.

In English:

From Orthodox Uganda about Easter: "In the resurrection of Christ lies the hope for beloved country Uganda - It is a message of victory, victory over death and victory for eternal life!"


From Orthodox Uganda about Easter: "In the resurrection of Christ lies the hope for beloved country Uganda - It is a message of victory, victory over death and victory for eternal life!"

 
Easter Message (2023) by Metropolitan Jeronymos of Kampala

Video from Uganda Orthodox Church - Holy Metropolis of Kampala / Facebook

My beloved children in Christ,

Christ is Risen.

“I am the resurrection and life” (Jn. 11:25).

Jesus Christ, our Lord and Savior, came to earth to give us new life. This new life, is first and foremost, found in God, the true and living God. Here on earth, it is the life of saints. However, for this life to come about, it requires a clear knowledge of the true and living God. Christ revealed Him to us. One who has acquired it, is full of love and is in communion with this God, fellow human beings and creation. Most importantly, this new life is based on living according to the will of God, and away from sin. The fact is where there is sin, there is death. God who dwells in saints call us for constant repentance to be worth of His kingdom of heaven, His eternal life. Here, our Lord and Savior seals it by saying “I am the resurrection and life (Jn. 11:25)”, a special calling for Orthodox Christians.

That is why the Orthodox Church gives the resurrection of our Lord and Savior, Jesus Christ, a great importance. This feast is extremely important on the Orthodox Church Calendar. It is the feast of feasts, and the center of feasts. With the light from the source of light, Orthodox Christians celebrate the feast of the resurrection of Jesus Christ with great joy. It is a joy whereby everything is filled with life, the life from the empty tomb. This very life is the vision of a living reigning Lord. Giving everyone courage, hope, love and faith. Christ resurrected is all and in all. Mankind attains victory over death, in other words attains eternal life. The Church of Christ, which is the body of Christ, is to lead us to eternal life.

One has to visit Christ on the cross in order to grasp the depth and width of this new life. Truly speaking, Christ on the cross sheds His blood for the remission of our sins. He redeems us and reconciles us with God. At the entrance in Christ’s Church, we are born again by water and spirit. In the Church, our chief drink and food, as Orthodox Christians, is Christ’s blood and body. In communion, we get the remission of sins and everlasting life. Here one realizes the resurrection and life of Christ since in communion, Christ cleans our conscience and life and transforms our nature. Christ neutralizes the poison of sin and the bites of the devil. We are set free and drafted as sons and daughters of God, the Father, by Grace.

In the resurrection of Christ lies the hope for beloved country Uganda. As we confront the challenges of our great nation, the free sons and daughters of God the Father, by Grace, are ready and empowered with the vision of the resurrected Christ to raise this nation from heights to heights. Central to their being is the message of resurrection. It is a message of victory, victory over death and victory for eternal life. This victory is to bring about the quality of life for Uganda and indeed for all Ugandans. It is a message where love prevails in our communion with God, fellow citizens and creation. This message justifies our motto “For God and My Country”. And it puts Christ’s uniqueness and exclusiveness, as saviour able to give us true life, in the midst of our corrupt life, to the national agenda. We do re-orientate our hope to surpass the impassable which chokes our life. Let us shout loudly that Christ is Risen, each and every one in Uganda is free.

CHRIST IS RISEN! INDEED, HE IS RISEN!

DOWNLOAD THE LUGANDA VERSION OF THE MESSAGE BELOW

OBUBAKA BWA PASIKA (2023) ERI E’GGWANGA

Easter Message From Bishop Nektarios (Kabuye) of Gulu and Northern Uganda 
 

CHRIST IS RISEN! TRULY, HE IS RISEN!

Dear Brethren,

We celebrate this triumphant event in these words of the Troparion. Christ is Risen!

Resurrected joy is experienced and radiated regardless, of the favorable or unfavorable surroundings, even in conditions of poverty, disease, persecution, war and uncertainty. And we urgently need it right now that everything is set to drown us in the fume of death. This joy multiplies while it offers love where hatred abounds, and hope where despair prevails. Second, “we rejoice in the Lord who crushed the state of death and enlighten the race of men.” Let us draw courage by living the joy of our Church, despite the oppressive problems we faced, despite the trials we are going through. The resurrected Christ has the power to dispel every shadow of hell; to crush the state of death brought about by violence, injustice, arrogance, and the fury of destruction. He offers an insurmountable light to those who believe in and love Him. Christ is Risen, my brethren!  “This day has been made by the Lord. We rejoice and rejoice in it. To the pure, transparent truth, that the Gospel has been proclaiming for centuries: Certainty shared by billions of people over the centuries.

This is the characteristic of the Christian experience which defines and incessantly regenerates the believers. Undeniably, this belief is freely accepted or rejected.  Christ’s “descend into Hades” proclaims the final dissolution of death and has become a symbol of the Resurrection in the Orthodox Church.

Every believer associated with the suffering and Resurrected Christ lives in his personal life the experience of Psalmist: “Thou shalt not forsake my soul in hell,…You showed me the way to life. Thou shalt fill me with joy when I am near thee.” (Acts 2:27-28 – Psalm 15:10-11). Relying on the unceasing presence of the risen Lord, we can even in the most painful circumstances chant, “O divine, O friend, O sweet voice. With us, I pray onto the end of ages, Christ: if the faithful anchors have hope possessed, we rejoice.” The Resurrection is the foretaste of God’s final victory of love in the end. He brings the future within us and with the sanctifying energy of the Holy Spirit in the Mystery of the Church, makes it present.

However, in the light of the Resurrection, all these things are transformed and can be overcome. “Do not be surprised at the terrible trial by which you are tested,” advises the Apostle Peter. “On the contrary, rejoice in participating in the suffering of Christ, for thus shall you be filled with joy and joy when His glory is revealed” (1 Pet 4:12-13); And in hours of cruel persecutions, he affirms: God “who out of great mercy reborn us into a new life with the Resurrection of Jesus Christ,” enable us to truly hope, guards us with His power “until Salvation comes which is already ready to be manifested in the ends times. With this thought feel joy, even if you need for the time being to be distressed for a while by various trials” (1 Pet 1:3-6). At Easter, we celebrate the crushing of the state of death, the merciless enemy of man.

With Christ is Risen, we celebrate the most important event of history, which concerns the depth, the meaning, and the future of man’s existence. It may be that Various ramifications of death surround us with their strangest and most diverse masks, with unjust oppression, debilitating poverty, and unexpected suffering.  May the Resurrection of our Lord Jesus Christ change our minds, our hearts, our thoughts, our behaviors and our values as it did to the Apostles and all those who truly witnessed His Holy Resurrection from the dead two thousand years ago.

Amen.

Easter Message From His Grace Bishop Silvester (Kisitu) of Jinja and Eastern Uganda
 
 

Beloved children in the Lord God.

Christ Is Rsien!

Christos Anesti!

Kristo Azuukidde!

I greet you with this traditional ecclesiastical phrase which expresses the inexpressible world event ever, i.e., the transcendent triumph of our Lord Jesus Christ over sin and death. The resurrection of Christ marks the beginning of a new phase (fundamental change) in the history of mankind where by the powers of the hades are destroyed and man is regenerated and according to St. Paul, he becomes a new creature.

However, even though His resurrection fully reveals the immeasurable love of God for man by keeping His promises He made to the people of Israel, especially through Abraham and Moses; man has taken it for granted by misusing this freedom.

Today, the world has developed the ideology of humanism which encourages one to decide or act freely in his daily life, a situation that has resulted into relying on distorted truths and freedom with its numerous consequences one of which is the vice of homosexuality.

We thank God there is still some integrity among people which springs from God’s image in which man was created as well as His knowledge from the gospels. The original plan for a person is clear that God created man and woman and blessed the mystery of marriage for both so that in unity and happiness provided by God, they may praise and serve Him thus strengthening the family bond for the solidarity of the society.

Therefore, other forms of marital existence are foreign according to the teaching of the Church, traditions, as well as human nature and there are indeed controlled by the power of sin.

We thank God that here in Uganda our people continue to leave a Godly life and are not supportive of such ungodly, immoral, and unnatural behaviors in spite of the pressure from those trying to impose such evils into our societies.

In these circumstances, we pray for those that have been controlled by sin to be guided and come back to God, to normality as expected of a person / human being.

As we pray for all people, we must encourage them to repent and come back to God by denying inhuman behaviors and habits and then be able to resurrect together with Christ as a “new people” in Christ Jesus; the citizens of the kingdom of Heaven, living peacefully in the world together with other people as one godly family.

CHRIST IS RISEN! INDEED, HE IS RISEN!

 

Photo from here